Τι κάνει ένα αυτοκίνητο γρήγορο;

You got a fast car
and I want a ticket to go anywhere

είναι οι στίχοι από το πολυτραγουδησμένο single της Tracy Chapman..Εμείς βεβαια στο carblogger.gr δεν θα ασχοληθούμε εδώ με την καλλιτεχνική συνιστώσα του στίχου, αλλά από την αυτοκινητιστική - φιλοσοφική. Ποια αυτοκίνητα λοιπόν θα λέγαμε "γρήγορα"; Τι είναι αυτό που κάνει ένα αυτοκίνητο γρήγορο; Η κλασική μέτρηση του χρόνου για να πιάσει τα 100 χλμ; Η τελική του ταχύτητα; Η ιπποδύναμη; Ο συνδυασμός τους;
Κατά τη γνώμη μας το θέμα είναι πολυδιάστατο. Έτσι στο εν λόγω άρθρο θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε της διαστάσεις του τι κάνει ένα αυτοκίνητο γρήγορο.

Αναλογία κιλών ανά ίππο

Καταρχήν, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η ιπποδύναμη σε συνδυασμό με το βάρος του αυτοκινήτου. Όχι μόνο η ιπποδύναμη σε απόλυτα νούμερα αλλά ο λόγος βάρους προς ιπποδύναμης. Έτσι λοιπόν διαιρόντας την ιπποδύναμη (ίππους) που ανακοινώνει ο κατασκευαστής με το βάρος (κιλά) αξιολογούμε. 
Από 10 κιλά / ίππο και λιγότερο το αυτοκίνητο το θεωρούμε αποδεκτό.
Από 8 κιλά / ίππο και λιγότερο το αυτοκίνητο το θεωρούμε γρήγορο.
Από 6 κιλά / ίππο και λιγότερο το αυτοκίνητο το θεωρούμε πολύ γρήγορο.
Το αποτέλσμα λοιπόν αυτό μπορεί να μας δείξει πως ένα Renault Twingo GT των 100 ίππων, των  1030 κιλών και 1,2 λίτρων (10,3 κιλά / ίππο) μπορεί να ανταγωνιστεί στο δρόμο το Jeep Grand Cherokee των 211 ίππων, των 2135 κιλών και των 3,7 λίτρων!

Εδώ θα μπορούσαμε να πούμε και το εξής: Ο λόγος κιλών ανά ίππο έχει παρατηρηθεί ότι δίνει περίπου την τιμή της επίδοσης για επιτάχυνση 0-100χλμ ενός αυτοκινήτου, οπότε θα μπορούσαμε συμπληρωματικά να συμβουλευτούμε και την τιμή αυτή. Προσοχή όμως γιατί κάποιοι κατασκευαστές ανακοινώνουν πολλές φορές τιμές επιταχύνσεων για 0-100χλμ καλύτερες από ότι είναι πραγμαυικά (βλέπε σχετικό άρθρο)!

Επιταχύνσεις εν κινήσει (ρεπρίζ)

Ένα άλλο κριτήριο που κάνει ένα αυτοκίνητο σβέλτο, είναι οι επιταχύνσεις εν κινήσει που έχει. Εδώ, σημαντικότερο ρόλο εκτός από το βάρος του αυτοκινήτου, η ροπή που αποδίδει ο κινητήρας, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση των σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων. Είναι η αίσθηση ότι το αυτοκίνητο μας "κολλάει" στο κάθισμα καθώς πιέζουμε το δεξί πεντάλ για να επιταχύνουμε. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο και στην ενεργητική ασφάλεια ενός αυτοκινήτου (την ικανότητα δηλαδή να αποφεύγει κανείς ατυχήματα με βάση τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου). Στις μετρήσεις αυτές κυριαρχούν οικινητήρε turbo και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, διότι οι τιμές ροπής που αποδίδουν, είναι πολύ υψηλότερες από τους ατμοσφαιρικούς αντίστοιχου κυβισμού. Συνήθεις μετρήσεις επιταχύνσεων εν κινήσει δεν ανακοινώνουν συνήθως οι κατασκευαστές. Ωστόσο, όλα τα περιοδικά αυτοκινήτου μετρούν τις επιταχύνσεις εν κινήσει των αυτοκινήτων που δοκιμάζουν. Συνηθέστερες είναι οι μετρήσεις που αφορούν χρόνους επιταχύνσεων από 60-100χλμ με 4η ταχύτητα και 80-120χλμ με 5η ταχύτητα.
Εδώ θα σημειώναμε ότι γρήγορα αυτοκίνητα επιταχύνουν από 60-100χλμ σε κάτω από 10 δλ και από 60-120 κάτω απο 18 δλ.
Ένα πολύ καλό αυτοκίνητο τόσο από άποψη επιδόσεων, όσο και από άποψη επιταχύνσεων εν κινήσει είναι το VW Golf TSI (όλες οι εκδόσεις)


Φρένα

Όσο και γρήγορα αν επιταχύνει ένα αυτοκίνητο, άλλο τόσο αποτελεσματικά πρέπει να φρενάρει. Τα φρένα, τόσο σε απόλυτες τιμές επβράδυνσης, όσο και στην αίσθηση που αφήνουν στον οδηγό, πρέπει να ικανοποιούν. Στην περίπτωση αυτή, οι τιμές επιβράδυνσης μετρούνται συνήθως σε μέτρα ακινητοποίηση φρενάροντας από τα 100χλμ/ώρα μέχρι την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Μια καλή επίδοση φρεναρίσματος, είναι η ακινητοποίηση ενός αυτοκινήτου από τα 100χλμ/'ωρα σε διάστημα μικρότερο των 40μ.
Ένα κορυφαίο στα φρένα αυτοκίητο είναι το Audi A3 1,4 TFSI 185PS σύμφωνα με αναφορά του περιοδικού Autoτρίτη


Οδική συμπεριφορά.

Τι να τις κάνει κανείς τις επιδόσεις όταν ενα αυτοκίνητο δεν έχει καλό κράτημα στο δρόμο και δεν εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό του; Ένα γρήγορο αυτοκίνητο λοιπόν πρέπει να έχει ανάλογη οδική συμεριφορά, ώστε να μπορεί να οδηγηθεί γρήγορα και σε έναν επαρχιακό δρόμο γεμάτο στροφές και όχι μόνο στις ευθείες της εθνικής οδού. Εδώ, δεν μπορούν να υπάρχουν αναφορές σε συγκεκριμένες μετρήσεις. Αυτό που αναφέρεται συνήθως από τους δοκιμαστές των αυτοκινήτων είναι η αίσθηση ελέγχου του αυτοκινήτου και η συμπεριφορά του στις στροφές και σε απότομες αλλαγές πορείας.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει την καταπληκτική οδική συμπεριφορά ενός Peugeot 106 Rallye;


Γενική αίσθηση του αυτοκινήτου.

Υπάρχουν αυτοκίνητα που έχουν και καλή αναλογία κιλών ανα ίππο, επιδόσεις επιταχύνσεων και φρεναρίσματος, ωστόσο δίνουν μια αποκομμένη αίσθηση στον οδηγό τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Toyota Prius της δεύτερης γενιάς.

Εκανε όλα τα παραπάνω πάρα πολύ καλά, ωστόσο το τιμόνι είχε μέτρια αίσθηση, τα φρένα επίσης και η ανάρτηση μαλακή χωρίς να ελέγχει επαρκώς το αμάξωμα.
Σε ένα γρήγορο αυτοκίνητο το τιμόνι πρέπει παρέχει επαρκείς πληροφορίες για το πάτημα των τροχών, οι ταχύτητες στο κιβώτιο να κουμπώνουν θετικά και να μπορούν να γίνονται γρήγορες αλλαγές, ο κινητήρας να ανταποκρίνεται άμεσα στο πάτημα του γκαζιού, και τα φρένα να δίνουν την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο επιβραδύνει όσο ακριβώς πατάει ο οδηγός του το πεντάλ.

Τελικά το γρήγορο αυτοκίνητο δεν είναι μόνο οι επιδόσεις. Ένα αυτοκίνητο πρέπει να είναι φτιαγμένο σπορτίβ από κάθε άποψη ώστε να κάνει τον οδηγό που ζητάει κάτι παραπάνω να χαμογελάσει.

Αντί επιλόγου, ας απολαύσουμε το θαυμάσιο τραγούδι της Tracy Chapman





Πηγές

Forum του περιοδικού 4ΤΡΟΧΟΙ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...