Mazda MX-5: Η συναρπαστική ιστορία γέννησης ενός θρύλου

Ένα από τα πιο πετυχημένα σπορ αυτοκίνητα που παράγονται σήμερα και μιλούν απευθείας στην καρδιά του εραστή της αυτοκίνησης, είναι και το Mazda MX-5. Το MX-5 επανέφερε στο προσκήνιο την κατηγορία των μικρών roadster που για πολλά χρόνια δεν είχε κάποιο εκπρόσωπο. Εξίσου συναρπατική με το αυτοκίνητο είναι και η ιστορία δημιουργίας του. 


Η ιστορία του Mazda MX-5 αρχίζει κάπου το 1976, όταν ο Bob Hall, ένας δημοσιογράφος  στo περιοδικό Motor Trend, ειδικός στα ιαπωνικά αυτοκίνητα συναντήθηκε με τους  επικεφαλείς Έρευνας και Εξέλιξης της Mazda. Σύμφωνα με την αγγλική έκδοση της Wikipedia, αντικείμενο της συνάντησης ήταν μια συζήτηση γύρω από το είδος των αυτοκινήτων που θα πρέπει η εταιρία να κατασκευάσει στο μέλλον: 
Ο Hall οραματιζόταν ένα προσιτό ανοιχτό σπόρ αυτοκίνητο σαν τα κλασσικά βρετανικά roadsters που δεν παραγόταν πιά.
Το 1981, ο Hall ανέλαβε στη Mazda Αμερικής θέση στο τμήμα σχεδιασμού προϊόντων και πάλι συναντήθηκε με τον Kenichi Yamamoto από το τμήμα έρευνας και εξέλιξης ο οποίος ήταν πλέον πρόεδρος της Mazda και συνομίλησαν ξανά για τη δημιουργία ενός roadster. Το 1982 ο Hall πήρε το "πράσινο φως" για να ερευνήσει περαιτέρω την ιδέα.  Αυτή τη φορά ο Hall προσέλαβε τον σχεδιαστή Mark Jordan  στο νεοσύστατο στούντιο σχεδιασμού της Mazda στη Νότια Καλιφόρνια.


Εικ. 1. Το πρώτο πρόχειρο σκίτκσο του Bob Hall που συνέθετε τις βασικές ιδέες του Mazda MX-5.

Οι Hall και Jordan εργαστηκαν πάνω στην οπτικοποίηση της ιδέας «ελαφρύ σπορ". Το 1983, η ιδέα εγκρίθηκε από τη Mazda. 

Εικ. 2. Ένα πιο συγκεκριμένο σχέδιο από τον Mark Jordan που ενσάρκωνε τη φιλοσοφία του ΜΧ-5.

To project δημιουργίας του νέου μοντέλου μετατράπηκε σε έναν άτυπο διαγωνισμό μεταξύ των δυο σχεδιαστικών κέντρων της Mazda, της Καλιφόρνια και  του Τόκιο. 
Το σχεδιαστικό κέντρο του Τόκιο σύμφωνα με πηγές που βρήκαμε στο carblogger.gr και φωτογραφικό υλικό από τον ιστότοπο roadandtrack.com/ πρότεινε δυο εκδοχές: Η πρώτη ήταν ένα αυτοκίνητο με κινητήρα και κίνηση μπροστά, η δεύτερη ένα με κινητήρα στο κέντρο και κίνηση πίσω, ενώ αυτό της Καλιφόρνια μια εκδοχή με τον κινητήρα εμπρός και κίνηση πίσω στα πρότυπα των βρετανικών roadsters.


Εικ. 3. Οι τρεις διαφορετικές σχεδιαστικές προτάσεις για το Mazda MX-5: Από αριστερά προς τα δεξιά, το μοντέλο με κίνηση και κινητήρα εμπρός, κινητήρα κέντρο και κίνηση πίσω, κινητήρα εμπρός και κίνηση πίσω. 

Τον Αύγουστο του 1984, αποφασίστηκε τελικά από τη Mazda ότι η υλοποίηση του MX-5 επρόκειτο να βασιστεί στην πρόταση του κέντρου σχεδιασμού της Καλιφόρνια. Το προτότυπο αυτό ενσωμάτωνε αρκετά στυλιστικά χαρακτηριστικά από  τη Lotus Elan, που ήταν βρετανικό roadster της δεκαετίας του '60.


Εικ. 4. Η αρχική πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του Mazda MX-5 η Lotus Elan της δεκαετίας του '60.

Στη συνέχεια με τη συνεισφορά της βρετανικής εταιρίας International Automotive Design εξελίχθηκαν τα πρώτα πρωτότυπα και το 1986 δόθηκε από τη Mazda η τελική έγκριση.
Από τότε πολλά πρωτότυπα δημιουργήθηκαν για δοκιμές μηχανικών μερών αλλά και δοκιμών πρόσκρουσης. 


Εικ. 5. Το αρχικό πρωτότυπο του MX-5 που κατασκευάστηκε και μπορούσε να οδηγηθεί.

Το τελικό project μεταφέρθηκε στην Ιαπωνία όπου αποφασίστηκαν τα τελικά μηχανικά μέρη και άλλες λεπτομέρειες που αφορούσαν την παραγωγή του. 


Εικ. 6. Η τελική μορφή της πρώτης γενιάς του αυτοκινήτου

Το 1989, το αυτοκίνητο με τελικό όνομα MX-5 (από τις λέξεις Mazda eXperiment number 5) παρουσιάστηκε παγκοσμίως σαν ένα προσιτό αυτοκίνητο χαμηλού βάρους ζυγίζοντας μόνο 940 κιλά.
Το MX-5 έμελλε να είναι το πιο επιτυχημένο σπορ αυτοκίνητο που έχει παραχθεί ως τώρα. Τον Απρίλιο του 2016, η παραγωγή του έφτασε τις 1,000,000 μονάδες.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...