Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες στην οικονομία καυσίμου σε ένα αυτοκίνητο αλλλά και για την σταθερότητα του στο δρόμο είναι και η αεροδυναμική του, με άλλα λόγια η αντίσταση που έχει στον αέρα καθώς κινείται. Η αεροδυναμική άρχισε να απασχολεί τους σχεδιαστές αυτοκινήτων ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα. Ποιά είναι όμως τα σύγχρονα αυτοκίνητα που με την αεροδυναμική τους εντυπωσιάσαν και εντυπωσιάζουν και θέτοντας νέα στάνταρ στον τομέα αυτό;
Οι τρεις δυνάμεις που επιδρούν στο αυτοκίνητο που βρίσκεται εν κινήσει είναι η οπισθέλκουσα, η άνωση και η πλευρική δύναμη. Οπισθέλκουσα είναι η δύναμη που εμποδίζει το αυτοκίνητο από το να κινείται προς τα εμπρός, άνωση σύμφωνσα με τις πηγές που βρήκαμε εδώ στο carblogger.gr, είναι η δύναμη που σηκώνει το αυτοκίνητο από το οδόστρωμα (απώλεια πρόσφυσης) και η πλευρική δύναμη είναι εκείνη που σπρώχνει το αυτοκίνητο από το πλάι (οι πλευρικοί άνεμοι έχουν συνήθως σαν αποτέλεσμα την απώλεια ευθύγραμμης κίνησης ή την ανατροπή του αυτοκινήτου).
Η οπισθέλκουσα ενός αυτοκινήτου είναι λοιπόν η δύναμη που παίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία καυσίμου. Εξαρτάται από την μετωπική επιφάνεια του και από τον συντελεστή αντίστασης (drag coefficient) του. Ο συντελεστής αυτός δείχνει με άλλα λόγια πόσο καλή δουλειά έχει γίνει από του μηχανικούς και τους σχεδιαστές του στον τομέα της αεροδυναμικής.
Μετά από αυτή την εισαγωγή στις έννοιες της αεροδυναμικής ας δούμε ποια είναι τα σύγχρονα αυτοκίνητα που εντυπωσίασαν με την αεροδυναμική τους
Το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο (περιορισμένης) παραγωγής σήμερα, είναι το Volkswagen XL1 με συνετλεστή 0,19 που παρουσιάστηκε το 2013
Το δεύτερο αεροδυναμικότερο φαίνεται να είναι το Tesla Model 3 με συντελεστή 0,21 που παρουσιάστηκε το 2016
Το τρίτο πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο παραγωγής φαίνεται να είναι η Mercedes CLA με συντελεστή 0,22 που παρουσιάστηκε το 2013.
Ακολουθεί μια λίστα από τα πιο αεροδυναμικά αυτοκίνητα και το έτος κατασκευής τους, όπως τα ταξινομήσαμε στο carblogger.gr από συλλογή τους από διάφορες πηγές στο διαδίκτυο:
Μοντέλο
|
Συντελεστής
οπισθέλκουσας
|
Έτος
παρουσίασης
|
|
4
|
Tesla Model S
|
0.24
|
2012
|
5
|
Mercedes Benz
C-Class
|
0.24
|
2014
|
6
|
Mercedes Benz S-Class
|
0.24
|
2014
|
7
|
Toyota Prius IV
|
0.24
|
2015
|
8
|
Toyota Prius III
|
0.25
|
2010
|
9
|
Hyundai Sonata
Hybrid
|
0.25
|
2013
|
10
|
Honda Insight I και ΙΙ
|
0.25
|
1999 και 2008
|
11
|
Audi A2 TDI
|
0.25
|
2001
|
12
|
Lexus LS 430
|
0.25
|
2001
|
13
|
Peugeot 508
|
0.25
|
2011
|
14
|
Citroen SM
|
0.26
|
1970
|
15
|
Toyota Prius II
|
0.26
|
2004
|
16
|
Opel Calibra
|
0.26
|
1989
|
17
|
Nissan GT-R
|
0.26
|
2011
|
18
|
Infiniti Q50
|
0.26
|
2013
|
19
|
Mercedes Bens W221
S-Class
|
0.26
|
2008
|
20
|
Mercedes Bens E-Class
|
0.26
|
2002
|
Ανάμεσα στα μοντέλα του παραπάνω πίνακα θα ξεχωρίζαμε τα Citroen SM και Opel Calibra που κατασκευασμένα πριν 47 και 28 χρόνια αντίστοιχα, καταφέρνουν να έχουν μια αξιόλογη κατάταξη!
Πηγές