9 Ιαν 2017

Χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων; Ποιό είναι το καλύτερο;

Σήμερα, η επιλογή ενός αυτοκινήτου με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο αποτελεί ένα δίλημμα για τον υποψήφιο αγοραστή καθώς με την πρόοδο της τεχνολογίας έχουμε πολλές και διάφορες επιλογές στον τομέα αυτόν. Έτσι, στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τόσο τα υπέρ και τα κατά των χειροκίνητων και των αυτόματων κιβωτίων, όσο και τους τύπυς αυτών.

Κάθε ένας τύπος κιβωτίου, έχει ένα σύνολο από πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τα οποία δεν είναι ξεκάθαρα. Ας ρίξουμε λοιπόν "άπλετο φως" μέσα στο άρθρο μας στο carblogger.gr στο θέμα των κιβωτίων ταχυτήτων για να δούμε τα χαρακτηριστικά τους και τι ταιριάζει στον κάθε οδηγό.

Μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων 


 Οι περισσότεροι από μας έμαθαν να οδηγούν σε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο. Τα κιβώτια αυτά είχαν ελάχιστες αλλαγές τα τελευταία χρόνια. Η διάταξη είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους μας με τον λεβιέ ταχυτήτων που προεξέχει από το πάτωμα ή το ταμπλό και μαζί με τη χρήση του πεντάλ του συμπλέκτη, επιλέγουμε μια ταχύτητα. Πολλά σύγχρονα κιβώτια έχουν πλέον έξι ταχύτητες, αλλά αρκετά αυτοκίνητα εξακολουθούν να έχουν πέντε ακόμα και σε μερικές περιπτώσεις - όπως η Porsche 911 , για παράδειγμα - να έχουν όσο το επτά.

 Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Το χειροκίνητο κιβωτίο ταχυτήτων έχει φανατικούς οπαδούς καθώς το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του είναι ο έλεγχος που παρέχει στον οδηγό όσον αφορά την κίνηση του. Ο οδηγός αποφασίζει ποια ταχύτητα θα επιλέξει στο κιβώτιο και όχι κάποια ηλεκτρονική μονάδα. Έτσι η σχέση ανθρώπου - μηχανής είναι πιο άμεση.

Ωστόσο τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων απαιτούν περισσότερη δουλειά από ότι τα αυτόματα με συχνές αλλαγές ταχυτήτων σε συνθήκες κίίνησης πόλης κάτι που μπορεί να κουράσει το αριστερό μας πόδι με το πάτημα του πεντάλ του συμπλέκτη. Οι αρχάριοοι οδηγοί επίσης αντιμετωπίζουν προβλήματα στις εκκινήσεις και δυσκολεύονται να συγχρονίσουν το χέρι τους με το πόδι τους για μια σωστή αλλαγή ταχύτητας.

Κάποιοι κατασκευαστές τείνουν να καταργήσουν εντελώς τα χειροκίνητα κιβώτια καθώς τα νέα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη σε συνδυασμό με ορισμένους κινητήρες σε κάποια μοντέλα τους έχουν χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές CO2.

Αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων



Τα αυτόματα κιβώτια υπάρχουν πάνω από 70 χρόνια, και παρόλο που έχουν γίνει  σημαντικές βελτιώσεις στην τεχνολογία τους, η αρχή λειτουργίας τους παραμένει η ίδια. Ο οδηγός επιλέγει μεταξύ των θέσεων "Παρκάρισμα" (P), "Νεκρό" (N), "Όπισθεν" (R) ή "Οδήγηση" (D) χρησιμοποιώντας ένα λεβιέ ταχυτήτων και ένα ή περισσότερα κουμπιά για τον έλεγχο.
Η επιλογή της ταχύτητας μετάδοσης αποφασίζεται από ένα ηλεκτρονικό σύστημα που συνδυάζεται με έναν υδραυλικό συμπλέκτη, οπότε οι αλλαγές μεταξύ των σχέσεων είναι πολύ ομαλές.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Πολλοί άνθρωποι προτιμούν τα αυτόματα κιβώτια λόγω της ευκολίας που προσφέρουν ιδιαίτερα κατά την οδήγηση στην κίνηση της πόλης. Ο δοηγός επιλέγει τη θέση "D" και δεν ξαναασχολείται με αλλαγές ταχυτήτων μέχρι να παρκάρει ή να χρειαστεί να κάνει όπισθεν. Επίσης δεν υπάρχει πεντάλ συμπλέκτη οπότε η οδήγηση είναι πολύ πιο ξεκούραστη. Επίσης λόγω των πολύ ομαλών αλλαγών των σχέσεων στο κιβώτιο η άνεση είναι πολύ μεγαλύτερη σε σύγκριση με τα χειροκίνητα κιβώτια.

Τα μοντέλα ωστόσο που έχουν αυτόματο κιβώτιο έχουν κατά κανόνα μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου σε σύγκριση με τα χειροκίνητα καθώς υπάρχουν απώλειες λόγω υδραυλικού συμπλέκτη. Επίσης ο οδηγός έχει πολύ μικρό έλεγχο όσον αφορά τη σχέση μετάδοσης που επιλέγεται αυτόματα. Έτσι μπορεί να βρεθεί με μια σχέση επάνω μέσα σε μια στροφή ή να μην μπορεί να φρενάρει το αυτοκίνητο με τη χρήση μια χαμηλότερης σχέσης μετάδοσης.Ακόμα και στην περίπτωση που κάποια κιβώτια έχουν επιλογή χειροκίνητης λειτουργίας, δεν υπάρχει 100% έλεγχος από τον οδηγό.

Κιβώτια ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη.


Το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα συμβατικό αυτόματο, χωρίς άμεση συμβολή του οδηγού, αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε «χειροκίνητη» λειτουργία. Παρά το γεγονός ότι έχει δύο συμπλέκτες, δεν υπάρχει πεντάλ του συμπλέκτη, καθώς θα ήταν πολύ περίπλοκο για τον οδηγό να λειτουργούν και τα δύο. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες στις μέρες μας προσφέρουν κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη αντί για το παραδοσιακό αυτόματο.
Αν και η αρχή λειτουργίας τους είναι απλή, τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη είναι πολύ περίπλοκα στην κατασκευή τους.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη φαίνεται να προσφέρουν τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό μεταξύ των δυο προηγούμενων κατηγοριών κιβωτίων καθώς παρουσιάζουν χαμηλότερη κατανάλωση σε σχέση με τα χειροκίνητα κιβώτια και επιπλέον καταφέρνουν πολύ γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων.

Το βασικό τους μειονέκτημα έχει να κάνει με την πολυπλοκότητα της κατασκευής τους, κάτι που έχει επίπτωση στην τιμή αγοράς του αυτοκινήτου. Επίσης σε περίπτωση βλάβης το κόστος επισκευής είναι πολύ υψηλό. Κάποιοι οδηγοί επίσης παραπονιούνται για την ομαλότητα λειτουργίας τους μέσα στην πόλη με χαμηλή ταχύτητα.

Κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενης μετάδοσης.



Η θεωρία πίσω από τα κιβώτια συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης (CVT), ήταν η πρώτη σκέψη του ανθρώπου από την εποχή της Αναγέννησης καθώς ο Leonardo da Vinci ήδη από τον 15ο αιώνα το οραματίστηκε. Το πρώτο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης μετάδοσης υπάρχει ήδη από το 1886. Ακριβώς επειδή είναι μια παλιά ιδέα, δεν σημαίνει ότι είναι κακό όμως. Όπως υποδηλώνει από το όνομά του, δεν έχει γρανάζια. Το κιβώτιο ταχυτήτων CVT αποτελείται ουσιαστικά από δύο κώνους που συνδέονται με μια πολύ ισχυρό ιμάντα ή αλυσίδα. Καθώς οι κώνοι κινούνται πιο κοντά ή πιο μακριά ο ένας από τον άλλο, μεταβάλλεται και η σχέση μετάδοσης.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Τα κιβώτια ταχυτήτων CVT προσφέρουν μια πολύ ομαλή οδηγική εμπειρία, καθώς δεν υπάρχουν γρανάζια για να συνδεθούν ή να αποσυνδεθούν, μόνο ένας συνεχώς κινούμενος ιμάντας. Τα κιβώτια CVT είναι σχετικά φθηνά για να κατασκευαστούν και να μπορούν να προσφέρουν καλή οικονομία καυσίμου. Πολλά υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν την τεχνολογία CVT, καθώς είναι εύκολο να ενσωματωθούν στους πολύπλοκες κινητήρες τους καθώς ο συνδυασμός ενός ηλεκτροκινητήρα  με ένα κιβώτιο ταχυτήτων CVT είναι συνήθως επιτυχής.

Ωστόσο τα παραδοσιακά κιβώτια ταχυτήτων CVT μπορεί, να είναι αρκετά θορυβώδη καθώς ο κινητήρας δουλεύει σε υψηλές στροφές μέχρι οι κώνοι να έρθουν στη σωστή θέση τους. Ωστόσο τα κιβώτια CVT εξελίσσονται συνεχώς εξαλείφοντας τα μειονεκτήματα τους.

Επίλογος

Είναι καλό να γνωρίζουμε τους τύπους των κιβωτίων και τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του καθενός. Ένα πολύ καλό αυτοκίνητο μπορεί με μια λάθος επιλογή στο κιβώτιο ταχυτήτων να μην ξετυλίξει τις αρετές του. Ένα μεγάλο ποσοστό από τις πληροφορίες που αναφέρουμε στο παρόν άρθρο τις βρήκαμε στον ιστότοπο carbuyer.co.uk

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...