Ένα από τα πολύ σημαντικά κριτήρια που θέτουν οι κατασκευαστές στην μελέτη και κατασκευή ενός νέου μοντέλου είναι να είναι ασφαλέστερο από αυτό που αντικαθιστά, με άλλα λόγια να προστατεύει αποτελεσματικότερα τους επιβαίνοντες του σε περίπτωση ατυχήματος. Παρακολουθώντας την επικαιρότητα γύρω από το αυτοκίνητο, παρατηρούμε ότι οργανισμοί που διενεργούν εργαστηριακές δοκιμές πρόσκρουσης -όπως ο Ευρωπαϊκός EuroNCAP- να αξιολογούν με καλύτερη βαθμολογία μεταγενέστερα μοντέλα από ότι τα προηγούμενα του ίδιου κατασκευαστή. Ισχύει το ίδιο και στον πραγματικό κόσμο; Αυτό ακριβώς πάμε να διερευνήσουμε στο άρθρο αυτό.
Η αξιολόγηση της παθητικής ασφάλειας ενός αυτοκινήτου γίνεται από οργανισμούς που έχουν αυτό το αντικείμενο. Στην Ευρώπη, ο Ανεξάρτητος Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφαλείας (Euro NCAP) πραγματοποιεί δοκιμές πρόσκρουσης (crash tests) των νέων μοντέλων μέσα σε ειδικά διαμορφωμένα εργαστήρια, και αξιολογεί το επίπεδο παθητικής ασφάλειας που προσφέρουν. Το κάθε μοντέλο βαθμολογείται με βάση την συνολική του επίδοση στα τεστ πρόσκρουσης του Euro NCAP και με άριστα τα 5 αστέρια.
Παρόλο όμως που τα αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών πρόσκρουσης αποτελούν ένα καλό κριτήριο αξιολόγησης της παθητικής ασφάλειας των σημερινών αυτοκινήτων, καλό είναι να γνωρίζει κανείς το επίπεδο προστασίας των επιβατών ενός αυτοκινήτου σε πραγματικά ατυχήματα. Αυτό ακριβώς κάνει ο σουηδικός ασφαλιστικός οργανισμός Folksam. Συλλέγει δεδομένα για κάθε ατύχημα που συμβαίνει σε ασφαλισμένα σε αυτόν αυτοκίνητα. Τα στοιχεία από την έρευνα της Folksam βασίζονται λοιπόν σε πραγματικά ατυχήματα. Η έρευνα αυτή που διεξάγεται εδώ και 30 χρόνια, αποκαλύπτει μεγάλες διαφορές στις πιθανότητες επιβίωσης των επιβαινόντων, ανάλογα με τα μοντέλα των εμπλεκόμενων αυτοκινήτων.
Μελετώντας στα πλαίσια της έρευνας μας στο carbloggergr την πιο πρόσφατη (2013) έκθεση του Folksam (αλλά και παλιότερες), παρατηρούμε με έκπληξη ότι κάποια παλιότερα μοντέλα αυτοκινήτων προστατεύουν καλύτερα τους επιβαίνοντες τους από τα μοντέλα που τα έχουν αντικαταστήσει! Ποια είναι τα αυτοκίνητα αυτά; Θα σας τα παρουσιάσουμε παρακάτω:
Ο βαθμός που αναφέρουμε στο κάθε μοντέλο είναι η αξιολόγηση του Folksam με βάση το επίπεδο προστασία των επιβατών του σε ατύχημα.
Βαθμός 5: Προστασία επιβατών 40% και άνω από τον μέσο όρο
Βαθμός 4: Προστασία επιβατών 20% και άνω από τον μέσο όρο
Βαθμός 3: Προστασία επιβατών στο μέσο όρο
Βαθμός 2: Προστασία επιβατών 20% και κάτω από τον μέσο όρο
Βαθμός 1: Προστασία επιβατών 40% και κάτω από τον μέσο όρο
Ford Fiesta 89-95 βαθμός: 2
|
Ford Fiesta 96-02 βαθμός: 1
|
Hyundai Accent 95-99 βαθμός: 4
|
Hyundai Accent 99-06 βαθμός: 1
|
Mitsubishi Colt / Lancer 96-03 βαθμός: 4
|
Mitsubishi Colt 04 βαθμός: 3
|
Opel Corsa 93-99 βαθμός: 3
|
Opel Corsa 00-06 βαθμός: 2
|
Renault Clio I 91-98 βαθμός: 3
|
Renault Clio II 98-08 βαθμός: 2
|
Mazda 323 86-90 βαθμός: 2
|
Mazda 323 90-95 βαθμός: 1
|
Toyota Corolla 93-97 βαθμός: 3
|
Toyota Corolla 98-02 βαθμός: 2
|
VW Golf III / Vento 92-97 βαθμός: 4
|
VW Golf IV / Bora 98-04 βαθμός: 3
|
VW Golf V / Jetta 04-08 βαθμός: 4
|
VW Golf VI 08-12 βαθμός: 3
|
Mazda 626 88-92 βαθμός: 3
|
Mazda 626 92-97 βαθμός: 2
|