Σήμερα με την τιμή της βενζίνης να έχει σκαρφαλώσει πάνω από 1,6 ευρώ το λίτρο, προσπαθούμε να
βρούμε ένα αυτοκίνητο που να μας κινεί αφενός αξιοπρεπώς, αφετέρου να μην είναι λαίμαργο σε καύσιμο. Συνήθως ψάχνουμε να αγοράσουμε ένα οικονομικό αυτοκίνητο, με το μικρότερο σε κυβισμό και ιπποδύναμη κινητήρα. Είναι όμως από άποψη οικονομίας καυσίμου η καλύτερη λύση αυτή; Όχι πάντα!
Πολλές φορές οι κατασκευαστές για να ικανοποιήσουν τις ιδιαιτερότητες κάποιων χωρών, τοποθετούν κινητήρες μικρότερου κυβισμού και ιπποδύναμης από ότι στις υπόλοιπες. Αυτό το φαινόμενο υπήρχε και στη χώρα μας πριν τη δεκαετία του '90 όπου η φορολογία πάνω στην τιμή αγοράς ενός αυτοκινήτου άνω των 1200 κυβικών ήταν πολύ υψηλή. Τότε σχεδόν κάθε κατασκευαστής είχε για τα μικρά και μικρομεσαία μοντέλα του μια "ελληνική έκδοση" μέχρι 1200 κυβικά.
Κάποιες άλλες φορές για να ρίξουν το κόστος, βάζουν τους μικρότερους κινητήρες που διαθέτουν σε ένα σχετικά μεγάλο αμάξωμα.
Στις περιπτώσεις αυτές όμως, ο κινητήρας δουλεύει στο όριο του για να ανταπεξέρθει στο αυξημένο για την ισχύ του βάρος του αυτοκινήτου που κινεί, οπότε καταναλώνει αρκετό καύσιμο, όσο ένας μεγαλύτερου κυβισμού ή ιπποδύναμης κινητήρας, ίσως και περισσότερο.
Ας πάμε να δούμε κάποια τέτοια παραδείγματα σε νεώτερα αλλά και σε παλιότερα μοντέλα. Όπως και σε άλλες έρευνες μας, οι πραγματικές καταναλώσεις που θα παραθέσουμε στα παραδείγματα μας λήφθηκαν από τον ιστότοπο www.spritmonitor.de, όπου οδηγοί από όλον τον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να εισάγουν τις τιμές κατανάλωσης στον πραγματικό κόσμο των αυτοκινήτων τους.
Citroen Saxo
Citroen Saxo 1,0 50 PS | 1996 - 2003 | 6,48 |
Citroen Saxo 1,1 60 PS | 1996 - 2003 | 6,04 |
Citroen Saxo 1,4 75 PS | 1996 - 2003 | 6,56 |
Είναι φανερό ότι το Saxo με τον πιο αδύναμο κινητήρα 1,0 καταναλώνει όσο περίπου όσο και το 1,4 (!!)
Seat Ibiza ΙΙΙ
Seat Ibiza 1,2 12V 69 PS | 2006-2008 | 7,03 |
Seat Ibiza 1,4 16V 101 PS | 2002-2008 | 6,99 |
Και στην περίπτωση του Ibiza, ο δυνατότερος κινητήρας με 30 και πλέον άλογα επιπλέον ισχύ, είναι λίγο πιο οικονομικός από τον 1,2
Seat Ibiza ΙΙ
Seat Ibiza 1,0 50 PS | 1997-2002 | 7,22 |
Seat Ibiza 1,4 75 PS | 1997-2002 | 6,98 |
Fiat Seicento
Fiat Seicento 0,9 39 PS | 1998 - 2010 | 6,68 |
Fiat Seicento 1,1 54 PS | 1998 - 2010 | 6,61 |
Και στην περίπτωση του Seicento, όποιος αγοράσει την έκδοση των 0,9 λίτρων, θα βγει έστω και λίγο χαμένος από άποψη οικονομίας.
Ford Focus I
Ford Focus I 1,4 75 PS | 1998-2005 | 7,41 |
Ford Focus I 1,6 101 PS | 1998-2005 | 7,49 |
Η πρώτη γενιά του Focus κυκλοφόρησε
κυρίως στη χώρα μας με κινητήρες των 1,4 και 1,6 λίτρων. Ο πρώτος, λόγω πολύ
χαμηλής για την κατηγορία ιπποδύναμης δεν τα κατάφερνε ούτε στις επιδόσεις, ούτε
στην κατανάλωση καλά, ζητώντας περίπου το ίδιο καύσιμο με τον δυνατότερο κατά 26
(!) ίππους 1,6
Το ίδιο σκηνικό παρατηρούμε και στα παρακάτω αυτοκίνητα όπου
οι δυνατότεροι κινητήρες καταναλώνουν ίδιο ή και λιγότερο καύσιμο σε σύγκριση με
τους πιο αδύναμους.
Renault Clio I
Renault Clio 1,2 60 PS | 1990-1996 | 7,04 |
Renault Clio 1,4 80 PS | 1990-1996 | 7,06 |
Skoda Felicia
Skoda felicia 1,3 54 PS | 1994-2001 | 6,97 |
Skoda felicia 1,3 68 PS | 1994-2001 | 6,95 |
Volkwagen Fox
Volkswagen Fox 1,2 60 PS | 2005-2011 | 7,16 |
Volkswagen VW Fox 1,4 75 PS | 2005-2011 | 7,21 |
Συμπέρασμα
Τα αυτοκίνητα με αδύναμους κινητήρες όπου η ισχύς τους είναι
οριακή για να κινηθούν, δεν αποδίδουν ούτε από άποψη επιδόσεων ούτε από άποψη
οικονομίας τα αναμενόμενα. Θα λέγαμε ότι ένα αυτοκίνητο που η αναλογία του κιλών
ανά ίππο είναι πάνω από 15, δεν θα κινηθεί άνετα όταν φορτωθεί ή βρεθεί σε έναν δρόμο ανηφορικό με στροφές και παράλληλα δεν θα μας κάνει και οικονομία.
Ας τα έχουμε τα παραπάνω υπ' όψη μας όντας στην αγορά ενός αυτοκινήτου. Στις περισσότερες περιπτώσεις είτε πρόκειται για καινούργιο, είτε για μεταχειρισμένο, η διαφορά τιμής μεταξύ των πιο αδύναμων εκδόσεων με τις αμέσως δυνατότερες είναι αμελητέα έως μικρή.