Η δεκαετία του '60 ήταν μια επαναστατική δεκαετία από πολλές απόψεις, η οποία δεν άφησε ανεπηρέαστη την αυτοκίνηση. Μέσα στη δεκαετία αυτή δημιουργήθηκαν αυτοκίνητα - ορόσημα που προσδιόρισαν τη μορφή και τις σχεδιαστικές τάσεις που επικράτησαν στις επόμενες δεκαετίες. Στο άρθρο αυτό θα δούμε εντυπωσιακά αυτοκίνητα που δεν φαίνεται να έχει αγγίξει ο μισός περίπου αιώνας που έχει περάσει από τη δημιουργία τους.
1. Chevrolet Mako Shark II - 1965
H Chevrolet Mako Shark II σχεδιάστηκε ως πρωτότυπο αυτοκίνητο το 1965 ως σπουδή πάνω στη μορφή των μελλοντικών Corvette και των σπορ αυτοκινήτων γενικότερα. Το μοντέλο συγκέντρωνε ένα σύνολο από σχεδιαστικές καινοτομίες που δεν συναντώνται σε αυτοκίνητα της εποχής, όπως εξαιρετικά χαμηλό ρύγχος, πτυσόμενη πίσω αεροτομή και ένα επίσης πολύ εμπνευσμένο πίσω μέρος, Το σχήμα της υιοθετήθηκε σχεδόν αυτούσιο στην τρίτη γενιά της Corvette το 1968 η οποία έμεινε στην παραγωγή μέχρι το..1983!
2. Lancia flavia supersport zagato - 1967
Στα πλαίσια της διεύρυνσης της γκάμας της Lancia στο τέλος της δεκαετίας του '60, η εταιρία ανέθεσε στον ιταλικό σχεδιαστικό οίκο Zagato τη δημιουργία μιας super sport έκδοσης της Fulvia. Το πρωτοτυπο αυτοκινητο παρουσιαστηκε στο σαλονι του Τορινο το 1967. Δυστυχώς όμως στο μεταξύ η Lancia εξαγοράστηκε από την Fiat οπότε τερματίστηκαν και τα σχέδια της παραγωγής της Flavia Supersport Zagato, οπότε παρέμεινε για πάντα ένα πρωτότυπο.
Παρατηρώντας το αυτοκίνητο από κάθε γωνία, εντυπωσιαστήκαμε αρχικά από τη μεγάλη κλίση αλλά και το σχήμα του μπροστινού παρμπρίζ, το οποίο έχει καμπυλότητα όχι μόνο οριζόντια αλλά και κατακόρυφα. Η καμπυλότητα αυτή συνεχίζει και στο πάνω μέρος του αυτοκινήτου δίνοντας μια σύγχρονη όψη. Ένα άλλο εντυπωσιακό σημείο είναι το χαμηλό ρύγχος και τα τετράγωνα φώτα του αυτοκινήτου, τα οποία ήταν αρκετά μικρού μεγέθους για τα μέτρα της εποχής. Παρατηρώντας τους τροχούς, βλέπουμε ότι έχουν ένα αεροδυναμικό κάλλυμα, κάτι που είδαμε πρώτη φορά σε αυτοκίνητα της δεκαετίας του '80. Οι προφυλακτήρες του αυτοκινήτου είναι μικρής έκτασης και δένουν αρμονικά με το υπόλοιπο αμάξωμα. Το νίκελ απουσιάζει από τα πλευρικά παράθυρα και στις κολώνες των θωρών χρησιμοποιήθηκε μαύρο πλαστικό. Ακόμα και τα χερούλια στις πόρτες είναι μοντέρνα σχεδιασμένα.
3. Alfa romeo 33 strandale - 1967
Η Alfa romeo 33 strandale είναι ένα αυτοκίνητο που το συναντάμε σχεδόν σε κάθε λίστα που αφορά τα ομορφότερα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ. Επιθετικό ρύγχος, καμπύλες παντού, ιδανικές αναλογίες που μόνο ένα κεντρομήχανο αυτοκίνητο μπορεί να έχει, έχει εμπνεύσει πάρα πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα. Η ίδια η Alfa Romeo στα σπορ μοντέλα της 4C και 8C, εμπνεύστηκε από τις καμπύλες και το σχήμα της 33 strandale.
4. Ford GT40 - 1964
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 η Ford είχε την επιθυμία να εμπλακεί στους αγώνες αυτοκινήτων του LeMan. Οι διαπραγματεύσεις για συνεργασία με τη Ferrari ναυάγησαν και έτσι η Ford κάνοντας χρήση της τεχνογνωσίας της βρετανικής Lola, κατασκεύασε το Ford GT40. To GT40 διέπρευσε στους αγώνες του LeMan μέχρι το 1969, το σχήμα του ωστόσο έμεινε διαχρονικό. Η βρετανική Safir Engineering παρήγαγε το GT40 μέχρι τη δεκαετία του '80. Η ίδια η Ford to 2005 παρουσίασε το Ford GT που είχε ελάχιστες σχεδιαστικές αλλαγές σε σχέση με το γνήσιο GT40. Πρόσφατα (2015) η Ford επανασχεδίασε το GT40 κρατώντας όμως τις αρχικές γραμμές του.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 η Ford είχε την επιθυμία να εμπλακεί στους αγώνες αυτοκινήτων του LeMan. Οι διαπραγματεύσεις για συνεργασία με τη Ferrari ναυάγησαν και έτσι η Ford κάνοντας χρήση της τεχνογνωσίας της βρετανικής Lola, κατασκεύασε το Ford GT40. To GT40 διέπρευσε στους αγώνες του LeMan μέχρι το 1969, το σχήμα του ωστόσο έμεινε διαχρονικό. Η βρετανική Safir Engineering παρήγαγε το GT40 μέχρι τη δεκαετία του '80. Η ίδια η Ford to 2005 παρουσίασε το Ford GT που είχε ελάχιστες σχεδιαστικές αλλαγές σε σχέση με το γνήσιο GT40. Πρόσφατα (2015) η Ford επανασχεδίασε το GT40 κρατώντας όμως τις αρχικές γραμμές του.
5. Toyota concept EX-III - 1969
To EX-III ήταν ένα μοντέλο που παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Τόκιο το 1969 ως ένα διθέσιο κουπέ μεγάλων αποστάσεων. Ήταν εξαιρετικά χαμηλό, δεν είχε προφυλακτήρες και το αμάξωμά του είχε μια ομαλή ρέουσα γραμμή και μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που συναντάμε σε αυτοκίνητα τηε δεκαετίας του '90! Το κάτω μέρος του ήταν επίπεδο κρύβοντας τα μηχανικά του μέρη έτσι ώστε να έχει μικρότερη αντίσταση στον αέρα. Από τις μεγάλες απολήξεις στο πίσω μέρος του, έγιναν υποθέσεις ότι το αυτοκίνητο ήταν στροβιλοκίνητο. Ωστόσο ποτέ δεν δόθηκαν τεχνικές λεπτομέρειες από την Toyota. Δυστυχώς, το αυτοκίνητο έμεινε ένα πρωτότυπο και δεν βγήκε ποτέ στην παραγωγή.
To EX-III ήταν ένα μοντέλο που παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Τόκιο το 1969 ως ένα διθέσιο κουπέ μεγάλων αποστάσεων. Ήταν εξαιρετικά χαμηλό, δεν είχε προφυλακτήρες και το αμάξωμά του είχε μια ομαλή ρέουσα γραμμή και μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που συναντάμε σε αυτοκίνητα τηε δεκαετίας του '90! Το κάτω μέρος του ήταν επίπεδο κρύβοντας τα μηχανικά του μέρη έτσι ώστε να έχει μικρότερη αντίσταση στον αέρα. Από τις μεγάλες απολήξεις στο πίσω μέρος του, έγιναν υποθέσεις ότι το αυτοκίνητο ήταν στροβιλοκίνητο. Ωστόσο ποτέ δεν δόθηκαν τεχνικές λεπτομέρειες από την Toyota. Δυστυχώς, το αυτοκίνητο έμεινε ένα πρωτότυπο και δεν βγήκε ποτέ στην παραγωγή.
6. Mercedes c111 - 1969
Η C111 ήταν ένα πειραματικό μοντέλο της Mercedes όπου δοκιμάστηκαν μια σειρά από νέες τεχνολογίες όπως κινητήρες wankel, πετρελαίου και στροβιλοσυμπιεστές. Διέθετε κινητήρα στο κέντρο, πολυτελές εσωτερικό, ήταν εξοπλισμένο με air condition και πόρτες τύπου "φτερών γλάρου" όπως της Mercedes 300SL, καθώς και ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων.
Για τα δεδομένα της Mercedes και όχι μόνο, η C111 ήταν ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο και από άποψη σχεδιασμού. Εντυπωσιακό σφηνοειδές αμάξωμα, χαμηλό ρύγχος, μεγάλη κλίση του παρμπρίζ, ευμεγέθεις πλευρικούς αεραγωγούς για την ψύξη του κινητήρα. Οι υπερβολικές καμπύλες απουσίαζαν ωστόσο το αυτοκίνητο είχε τον αεροδυναμικό σχεδιασμό πολύ μεταγενέστερων αυτοκινήτων και είχε παντελή απουσία από γυαλιστερά νίκελ. Η διαχρονικότητα του μοντέλου φαίνεται και από το γεγονός ότι η εταιρία GWA tuning σχεδιάζει στις μέρες μας την κατασκευή του αυτοκινήτου σχεδόν αυτούσιο με το αρχικό.
Για τα δεδομένα της Mercedes και όχι μόνο, η C111 ήταν ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο και από άποψη σχεδιασμού. Εντυπωσιακό σφηνοειδές αμάξωμα, χαμηλό ρύγχος, μεγάλη κλίση του παρμπρίζ, ευμεγέθεις πλευρικούς αεραγωγούς για την ψύξη του κινητήρα. Οι υπερβολικές καμπύλες απουσίαζαν ωστόσο το αυτοκίνητο είχε τον αεροδυναμικό σχεδιασμό πολύ μεταγενέστερων αυτοκινήτων και είχε παντελή απουσία από γυαλιστερά νίκελ. Η διαχρονικότητα του μοντέλου φαίνεται και από το γεγονός ότι η εταιρία GWA tuning σχεδιάζει στις μέρες μας την κατασκευή του αυτοκινήτου σχεδόν αυτούσιο με το αρχικό.
Πολύ πριν την δημιουργία του Viber, η Dodge πειραματιζόταν γύρω από τη μορφή ενός φουτουριστικού muscle car. Η τρίτη σειρά του Charger χρησιμοποίησε εντυπωσιακές γραμμές, σφηνοειδές και αεροδυναμικό σχήμα που ακόμη και μέχρι σήμερα αποτελεί το αεροδυναμικότερο μοντέλο της Dodge. Εντυπωσιακό ρύγχος και αρκετά μεκρύ για να φιλοξενεί τους μεγάλους αμερικάνικους κινητήρες της εταιρίας, το Charger III το απολαύσαμε και υποκλίμακα σαν παιχνίδι στα παιδικά μας χρόνια.
Το αυτοκίνητο δεν διέθετε πόρτες, αλλά άνοιγε η οροφή του αυτοκινήτου όπως στα πολεμικά αεροσκάφη. Το αυτοκίνητο εκτός από σύστημα πέδησης, διέθετε στο πίσω μέρος του και φτερά σαν αεροτομές που άνοιγαν κατά το φρενάρισμα για να σταματήσουν το αυτοκίνητο.
Το εσωτερικό του ήταν εξίσου "διαστημικό" με το εξωτερικό του καθώς ήταν εμπνευσμένο από μαχητικά αεροπλάνα!
Το αυτοκίνητο δεν διέθετε πόρτες, αλλά άνοιγε η οροφή του αυτοκινήτου όπως στα πολεμικά αεροσκάφη. Το αυτοκίνητο εκτός από σύστημα πέδησης, διέθετε στο πίσω μέρος του και φτερά σαν αεροτομές που άνοιγαν κατά το φρενάρισμα για να σταματήσουν το αυτοκίνητο.
Το εσωτερικό του ήταν εξίσου "διαστημικό" με το εξωτερικό του καθώς ήταν εμπνευσμένο από μαχητικά αεροπλάνα!
8. Lamborghini Miura
Από τη λίστα μας δεν θα μπορούσε να λείπει η Lamborghini Miura, το αυτοκίνητο που στην ουσία δημιούργησε την κατηγορία των κεντρομήχανων supecars. Σχεδιασμένη από τον Marcello Gandini, η Miura θεωρείται ένα από τα ομορφότερα αυτοκίνητα που έχουν σχεδιαστεί στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Παρουσιάστηκε το 1966 στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης και όπως ήταν φυσικό, έκλεψε την παράσταση. Τα μηχανικά της μέρη που βασιζόταν σε αγωνιστικά αυτοκίητα της εποχής, "ντύθηκαν" με ένα εντυπωσιακό αμάξωμα που χωρίς να έχει τις υπερβολές των αμερικάνικων muscle cars και concept cars της εποχής, παγίδευε το βλέμμα με το σχήμα της.
To 2006 παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Λος Άντζελες ένα πρωτότυπο που διατηρούσε τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά της Miura σε πιο σύγχρονη εκδοχή όμως.
Από τη λίστα μας δεν θα μπορούσε να λείπει η Lamborghini Miura, το αυτοκίνητο που στην ουσία δημιούργησε την κατηγορία των κεντρομήχανων supecars. Σχεδιασμένη από τον Marcello Gandini, η Miura θεωρείται ένα από τα ομορφότερα αυτοκίνητα που έχουν σχεδιαστεί στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Παρουσιάστηκε το 1966 στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης και όπως ήταν φυσικό, έκλεψε την παράσταση. Τα μηχανικά της μέρη που βασιζόταν σε αγωνιστικά αυτοκίητα της εποχής, "ντύθηκαν" με ένα εντυπωσιακό αμάξωμα που χωρίς να έχει τις υπερβολές των αμερικάνικων muscle cars και concept cars της εποχής, παγίδευε το βλέμμα με το σχήμα της.
To 2006 παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Λος Άντζελες ένα πρωτότυπο που διατηρούσε τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά της Miura σε πιο σύγχρονη εκδοχή όμως.
Η Ferrari P5 σχεδιάστηκε από τον οίκο Pininfarina το 1968, και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης το 1968. Η P5 Berlinetta κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας ένα σασί από την αγωνηστική Ρ4 και είχε τοποθετημένο έναν V-12 κινητήρα 3 λίτρων. Το αυτοκίνητο ήταν μια μελέτη στην αεροδυναμική και το σχεδιασμό και επηρέασε πολύ στο σχεδιασμό μεταγενέστερων αυτοκινήτων της Ferrari και όχι μόνο.
Το πρωτότυπο αυτό λόγω του ριζοσπαστικού σχεδιασμού του είχε απόλυτα αντικρουόμενες κριτικές. Πολλά στοιχεία του κληρονομήθηκαν από μεταγενέστερες Ferrari με το πιο χαρακτηριστικό το κάλυμμα του κινητήρα από γυαλινη επιφάνεια.
Cadillac XP-840 Eldorado - 1965
Το 1965 τα ταμεια της μητρικης General Motors μαλλον ηταν γεματα καθως οπως φαινεται υπηρχε περιθωριο για πειραματισμους. Ενας απο αυτους ηταν και το XP-840 που παρουσιαστηκε το 1965.
Το XP-840 ειναι το πρωτο αυτοκινητο στο οποιο εφαρμοστηκε κάμερα για να μεταφερει εικονα στον οδηγο πισω απο το αυτοκινητο καθως απουσιαζε αν θα παρατηρησετε το πισω παρμπριζ.
Το XP-840 είχε σχεδιαστικά χαρακτηριστικά από παρελθόντα μοντέλα της εταιρίας έχοντας τονισμένα φτερά και παράλληλα ομαλές ρέουσες γραμμές που συνδυάζουν αρμονικά το παλιό με το νέο μέσα από ένα εξαιρετικά αεροδυναμικό σχήμα.
Το XP-840 ήταν το πιο δημοφιλές πρωτότυπο της σειράς πειραματικών πρωτοτύπων της General Motors και έδωσε πολλές σχεδιαστικές ιδέες και λύσεις σε μεταγενεστερα μοντέλα της GM.
Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Cadillac XP-840 Eldorado - 1965
Το 1965 τα ταμεια της μητρικης General Motors μαλλον ηταν γεματα καθως οπως φαινεται υπηρχε περιθωριο για πειραματισμους. Ενας απο αυτους ηταν και το XP-840 που παρουσιαστηκε το 1965.
Το XP-840 ειναι το πρωτο αυτοκινητο στο οποιο εφαρμοστηκε κάμερα για να μεταφερει εικονα στον οδηγο πισω απο το αυτοκινητο καθως απουσιαζε αν θα παρατηρησετε το πισω παρμπριζ.
Το XP-840 είχε σχεδιαστικά χαρακτηριστικά από παρελθόντα μοντέλα της εταιρίας έχοντας τονισμένα φτερά και παράλληλα ομαλές ρέουσες γραμμές που συνδυάζουν αρμονικά το παλιό με το νέο μέσα από ένα εξαιρετικά αεροδυναμικό σχήμα.
Το XP-840 ήταν το πιο δημοφιλές πρωτότυπο της σειράς πειραματικών πρωτοτύπων της General Motors και έδωσε πολλές σχεδιαστικές ιδέες και λύσεις σε μεταγενεστερα μοντέλα της GM.