Σωτήρης Κωβός - Toyota Yaris: Σχεδιάζοντας το απόλυτο μικρό αυτοκίνητο του 2000!

Πολλά νέα αυτοκίνητα λανσαρίστηκαν εν μέσω εντυπωσιακών παρουσιάσεων και έντονης διαφήμισης. Ελάχιστα όμως είχαν τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά που άλλαξαν για πάντα τη ρότα της αυτοκίνησης. Ένα από αυτά σίγουρα είναι το Toyota Yaris της πρώτης γενιάς το οποίο μάλιστα σχεδιάστηκε από ελληνικά χέρια. Στο άρθρο αυτό στο carblogger.gr θα δούμε πως το αυτοκίνητο αυτό από ένα σκίτσο έγινε πραγματικότητα.


Κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '90, οι άνθρωποι της Toyota συνειδητοποίησαν ότι έπρεπε να δημιουργήσουν ένα εντελώς νέο μικρό αυτοκίνητο που να μην έχει καμία σχέση με το υπάρχον μοντέλο (Starlet) που είχε αρχίσει να δείχνει την ηλικία του σε όλα τα επίπεδα. Παράλληλα, το νέο τους μοντέλο θα έπρεπε να έχει "ευρωπαϊκό αέρα" ώστε να κερδίσει το απαιτητικό αγοραστικό κοινό της Γηραιάς Ηπείρου.

Το σημαντικό αυτό πρότζεκτ το οποίο η Toyota ονόμασε NBC (New Basic Compact - βασικό μικρό αυτοκίνητο), το ανέθεσε σε 2 διαφορετικά σχεδιαστικά κέντρα της στην Ιαπωνία και στο Βέλγιο σύμφωνα με τις πηγές μας στο carblogger.gr. Τα δύο αυτά κέντρα κατέθεσαν τις προτάσεις τους για το νέο της μικρό αυτοκίνητο και ανέπτυξαν τα μοντέλα τους σε πραγματική κλίμακα.



Εικ. 1. Κάποιες από τις αρχικές σχεδιαστικές προτάσεις του Σωτήρη Κωβού για το Yaris το 1995. Παρατηρούμε ότι στα σχέδια αυτά το μοντέλο δεν είχε πάρει την οριστική μορφή του, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.

Τον άτυπο αυτό διαγωνισμό τον κέρδισε το σχεδιαστικό κέντρο EPOC που εδρεύει στο Βέλγιο. Στο EPOC εργαζόταν και ο Έλληνας σχεδιαστής Σωτήρης Κωβός που είχε αναλάβει τη σχεδιαστική πρόταση του κέντρου προς την Toyota. 



Εικ. 2. Η σχεδιαστική πρόταση του Σωτήρη Κωβού για το Yaris το 1995 που εγκρίθηκε από τους ιθύνοντες της Toyota

Ο Σωτήρης Κωβός προσέγγισε το σχέδιο του Yaris σε διάφορα επίπεδα. Οπτικά, το αυτοκίνητο ήταν εμπνευσμένο από την εικόνα ενός αθλητή στη γραμμή εκκίνησης. Το συμπαγές μπροστινό καπό αντιπροσωπεύει το κεφάλι, ενώ το ανερχόμενο προφίλ του αυτοκινήτου αντιπροσωπεύει τη γραμμή κατά μήκος του ώμου και της πλάτης του αθλητή. «Η εικόνα ενός αθλητή είναι καθαρή, ενσωματώνει πολλή δύναμη με πολύ ανάγλυφο τρόπο και είναι μια πολύ υγιής εικόνα» είχε δηλώσει ο Κωβός.

Σε πρακτικό επίπεδο, η σχεδιαστική ομάδα του EPOC σφυγμομέτρησε ποιες είναι οι ανάγκες που υπαγορεύονται από τον τρόπο ζωής των ανθρώπων στην Ευρώπη; Βασικός στόχος ήταν να μεγιστοποιηθεί ο εσωτερικός χώρος στο ελάχιστο εξωτερικό μήκος. «Θέλαμε πολύ εσωτερικό χώρο και άφθονο χώρο αποσκευών για πράγματα όπως τσάντες γκολφ και αθλητικά εργαλεία. Ταυτόχρονα, οι εξωτερικές διαστάσεις έπρεπε να περιοριστούν στο ελάχιστο λόγω της κυκλοφορίας στην πόλη και τη διευκόλυνση της στάθμευσης».

Μετά την έγκριση από της Toyota στη σχεδιαστική πρόταση του EPOC και του Σωτήρη Κωβού, ακολούθησε η κατασκευή σε πραγματική κλίμακα για πρώτη φορά του μοντέλου με βάση τα σχέδια το 1996.


Εικ. 3. Τα πρώτα μοντέλα σε πραγματική κλίμακα που κατασκευάστηκαν με βάση τα σχέδια του Σωτήρη Κωβού.

Στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλα σχέδια ώστε να προσδιοριστεί η μορφή του νέου αυτοκινήτου σε κάθε λεπτομέρεια.



Εικ. 4. Σχέδια από το Σωτήρη Κωβό ώστε να προσδιοριστεί με κάθε λεπτομέρεια το σχήμα του μοντέλου.

Ακολούθησε η κατασκευή μοντέλων σε πραγματική κλίμακα με επιμέρους διαφοροποιήσεις στην εμφάνιση ώστε να επιλεγεί η καλύτερη για το τελικό προϊόν.


Εικ. 5. Μοντέλα που κατασκευάστηκαν σε πραγματική κλίμακα με επιμέρους διαφοροποιήσεις στην εμφάνιση ώστε να επιλεγεί η καλύτερη για το τελικό προϊόν.

Μόλις αποφασίστηκε η -σχεδόν- τελική μορφή του αυτοκινήτου, τότε φτιάχτηκε πάλι σε πραγματική κλίμακα για να παρουσιστεί στους επικεφαλείς της Toyota.


Εικ. 6. Μοντέλο σε πραγματική κλίμακα που παρουσιάστηκε στους επικεφαλείς της Toyota.

Στη συνέχεια το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε με ελαφρώς διαφοροποιημένο το εμπρός και το πίσω μέρος του ως εκθεσιακό πρωτότυπο για πρώτη φορά στο σαλόνι αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997 με το όνομα Funtime σύμφωνα με τις πηγές μας στο carblogger.gr, όπου απέσπασε πολύ θετικά σχόλια τόσο από δημοσιογράφους του αυτοκινητιστικού τύπου, όσο και από το κοινό. 


Εικ. 7. Το πρωτότυπο Funtime που παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997

Τον σχεδιασμό του εσωτερικού τον ανέλαβε το σχεδιαστικό κέντρο της Toyota στην Ιαπωνία και ακολούθησε τον πρωτότυπο σχεδιασμό του εξωτερικού του αυτοκινήτου.

Στο αυτοκίνητο τοποθετήθηκαν σύγχρονοι κινητήρες της Toyota με πιο τεχνολογικά προηγμένο αυτόν του 1 λίτρου με 4 κυλίνδρους, 16 βαλβίδες και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων.

Το αυτοκίνητο στην τελική του μορφή παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού το 1998 και έτυχε θερμής υποδοχής από το κοινό. 


Εικ. 8. Το Toyota Yaris στην τελική του μορφή όπως παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού το 1998

Tο Yaris εγκαινίασε σχεδιαστικά μια νέα εποχή για την Toyota. Αποστασιοποιήθηκε έντονα από τα συμβατικά και συντηρητικά σχήματα των μέχρι τότε μικρών μοντέλων της εταιρίας και ανέβασε κατά πολύ τον πήχη στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων σε όλους τους τομείς.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!

Πηγές.

1. Παρουσίαση του Σωτήρη Κωβού στο συνέδριο WIAD 2015 - livemedia.gr

2. Περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ, "Γνωριμίες - Toyota Yaris", τεύχος 341, 1999

3. "The european" www.theengineer.co.uk

4. "Creating the Ideal 21st Century Compact Car" www.toyota-global.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...