25 Αυγ 2011

Αυτοκίνητα από το παρελθόν με μορφή από το μέλλον - Μέρος 2ο



Στο 2ο μέρος του αφιερώματος σε αυτοκίνητα από το παρελθόν που ακόμη και σήμερα φαίνονται σύγχρονα ή και φουτουριστικά ακόμη, θα παρουσιάσουμε τη Lamborhini Countach και τη Citroen CX.

3. Lamborhini Countach (1974)


Το 1966 η Lamborghini παρουσίασε τη Miura, ένα πολύ πετυχημένο από όλες τις απόψεις υπεραυτοκίνητο επιδόσεων


-το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κινητήρα στο κέντρο- με πολύ καλές επιδόσεις που την τοποθέτησαν στην ελίτ των σπόρ αυτοκινήτων εκείνης της εποχής και όχι μόνο. 
Το γεγονός αυτό έκανε το έργο της αντικατάστασης ενός τόσο πετυχημένου αυτοκινήτου ακόμη πιο δύσκολο. 'Επρεπε να είναι άξιος διάδοχος της Miura, αλλά και η σχεδίαση της να είναι καλύτερη για ένα υπεραυτοκίνητο δρόμου από τις τότε Ferrari.   Έτσι λοιπόν η Countach -ο αντικαταστάτης της Miura- έπρεπε να έχει τέλεια αίσθηση. H Miura ήταν ακόμα πολύ γρήγορη και μοναδική ανάμεσα στα άλλα υπεραυτοκίνητα χάρη στον τοποθετημένο εγκάρσια στο μέσον κινητήρα της, αλλά είχε τη φήμη του πολύ δύσκολου να οδηγηθεί στο όριο αυτοκινήτου. Τώρα η Countach έπρεπε να συνδυάζει σχεδόν αγωνιστικές επιδόσεις με μια λιγότερο απαιτητική φύση που ταιριάζει περισσότερο σε ένα αληθινό αυτοκίνητο μεγάλου τουρισμού. 

Tο 1971 αποκάλυφθηκε το πρωτότυπο της Countach στο άφωνο κοινό που είχε επισκεφθεί την έκθεση της Γενεύης. Είχε σχεδιαστεί στα στούντιο του Μπερτόνε από τον νεαρό Μαρτσέλο Γκαντίνι (που είχε σχεδιάσει και την Miura). Το σχήμα της ήταν έντονα φουτουριστικό με αιχμηρές γεωμετρικές γραμμές, επιθετική όψη και εκπληκτικές πόρτες που άνοιγαν κάθετα σαν τα φτερά ενός εντόμου. 

H παραγωγή της Countach άρχισε το 1974, με τον "μικρό" V12 κινητήρα των τεσσάρων λίτρων και τους τέσσερις εκκεντροφόρους επικεφαλής, που προερχόταν από την Miura- μόνο που δεν ήταν τοποθετημένος εγκάρσια όπως σε αυτήν.Το 1978 παρουσιάστηκε η LP400S με λάστιχα Πιρέλι P7, φουσκωμένα φτερά, χαμηλό μπροστινό σπόιλερ και πίσω αεροτομή. H επόμενη σημαντική αλλαγή έγινε το 1981, με την LP500S, της οποίας ο κινητήρας ήταν πεντάλιτρος. Το 1985 ο κυβισμός αυξήθηκε ακόμα λίγο και έφτασε τα 5167 κ.εκ., με αύξηση της διαδρομής του εμβόλου. Οι βαλβίδες αυξήθηκαν σε τέσσερις ανά κύλινδρο και η ισχύς εκτινάχθηκε από τους 375 στους 455 ίππους. Η παραγωγή της Countach κράτησε μέχρι το 1990. Αντικαταστάθηκε από τη Diablo ένα υπεραυτοκίνητο με ακόμη καλύτερες επιδόσεις και συμπεριφορά στο δρόμο αλλά ένα βήμα πίσω στη σχεδίαση.

4. Citroen CX (1974)


Η DS, το κορυφαίο και πρωτοποριακό σε πολλούς τομείς  μοντέλο της Citroen που μεσουράνησε την δεκαετία του '60, έπρεπε να αντικατασταθεί καθώς πλησίαζε 15 περίπου χρόνια παραγωγής. Ο αντικαταστάτης της θα έπρεπε να έχει όλη τη φιλοσοφία της μάρκας και ταυτόχρονα να είναι εξίσου πρωτοπόρος με την DS. Με αυτές τις κατευθύνσεις γεννήθηκε η CX, ένα αυτοκίνητο πολύ μπροστά από την εποχή του σε όποιο σημείο και αν συγκρινόταν. Παρήχθη από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Citroën μεταξύ του 1974 και του 1991. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.169.695 αυτοκίνητα σειράς CX κατά τη διάρκεια των 17 ετών παραγωγής του.
Ο σχεδιαστής της CX Robert Opron, κατάφερε να ισορροπήσει ανάμεσα στην αεροδυναμική σχεδίαση και το φουτουριστικό σχεδιασμό. Το εσωτερικό της ήταν μια άλλη αναφορά στο μέλλον, με τα χειριστήρια και τον πίνακα οργάνων να μοιάζουν να είναι από άλλο πλανήτη συγκρινόμενα με αυτά ακόμη και των σημερινών αυτοκινήτων


H CX παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 1974, ως αντικαταστάτης του θρυλικού Citroën DS και ήταν τότε από τα αυτοκίνητα με την καλύτερη αεροδυναμική, καθώς είχε αεροδυναμικό συντελεστή Cd μόλις 0,36 - νούμερο εντυπωσιακό για την εποχή του. Τον Ιανουάριο του 1975 κέρδισε τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 1975 και μέσα στο ίδιο έτος άλλα δύο ειδικά βραβεία, ένα ως το τότε κορυφαίο σε ενεργητική και παθητική ασφάλεια μοντέλο και ένα για την εντυπωσιακή του σχεδίαση. 
Το 1989 εμφανίστηκε στην αγορά ο αντικαταστάτης της CX, η Citroen XM, ένα καλό αυτοκίνητο χωρίς όμως να έχει την "αύρα" του πρωτοπόρου και του ριζοσπάστη της CX αλλά και της DS, μιας και πλέον η Citroen ήταν μέλος του ομίλου PSA και όχι μια ανεξάρτητη εταιρία.

Παραπομπές

Βιβλιοθήκη περιοδικού "4ΤΡΟΧΟΙ"
Ελληνική Wikipedia
Ένθετο "DESIGN" περιοδικού 4ΤΡΟΧΟΙ, Δεκέμβριος 2005
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...