1979-1990: Η ζοφερή εποχή της αυτοκίνησης στην Ελλάδα

Στις μέρες μας διαβάζουμε για αλλαγές στην φορολογία του αυτοκινήτου και για τα νέα φοροεισπραχτικά μέτρα που θα  ξεζουμίσουν ότι έμεινε στην τσεπη μας. Η υπέρμετρη φορολόγηση των ΙΧ αυτοκινήτων όμως δεν είναι κάτι νέο. Δεν έχετε παρά να ρωτήσετε τους μπαμπάδες σας για τη φορολόγηση του αυτοκινήτου την περίοδο 1979-90!

Ήταν την άνοιξη του 1979 όταν σε μια νύχτα οι φωστήρες της τότε κυβέρνησης αποφάσισαν έναν εντελώς παράλογο τρόπο φορολόγησης του αυτοκινήτου. Το κριτήριο ήταν τα κυβικά εκατοστά. Για τα κανούργια αυτοκίνητα άνω των 1300 κυβικών εκατοστών ο φόρος που προσθέτονταν στο ποσό αγοράς του αυτοκινήτου ήταν πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που είχαν τα αυτοκίνητα με κινητήρες ικρότερου κυβισμού. Αποτέλεσμα αυτού ήταν ένα αυτοκίνητο 1300 κυβικών εκατοστών να πωλείται ως και 50% ακριβότερο από το ίδιο μοντέλο με κινητήρα 1100 ή 1200 κυβικών!
Αποτέλεσμα αυτού του μέτρου ήταν ο μέσος οικογενειάρχης να στραφεί σε εκδόσεις μοντέλων με κινητήρες 1100-1200 κ.εκ τη στιγμή που σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο να πωλούνταν με κινητήρες 1300-1600 κ.εκ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κυκλοφορούν αυτοκίνητα με βάρος που πλησίαζε τον έναν τόνο και ισχύ 55-60 ίππων κάτι που έκανε ένα αυτοκίνητο κυριολεκτικά να σέρνεται και να μη μπορεί να προσπεράσει με ασφάλεια. Παράλληλα τα αυτοκίνητα με τους μικρότερους για το αμάξωμα τους κινητήρες είχαν μεγαλύτερους ρύπους και κατανάλωναν περισσότερο καύσιμο σε σύγκριση με τις εκδόσεις τους μεγαλύτερους κινητήρες  (βλέπε αντίχστοιχο άρθρο στο carblogger.gr)
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτοκινήτων με μικρούς για το αμάξωμά τους κινητήρες που κυκλοφορούσαν ήταν:



Citroen GSA 1,1 με ιπποδύναμη 56 ίππων και βάρος 900 κιλών



Peugeot 305 1,1  με ιπποδύναμη 55 ίππων και βάρος 910 κιλών



VW Golf 1,05 με ιπποδύναμη 45 ίππων και βάρος 910 κιλών


Η παράλογη φορολογία στα ΙΧ αυτοκίνητα είχε και ένα άλλο αποτέλεσμα: Την γήρανση του στόλου καθώς ο έλληνας δεν είχε αρκετά χρήματα για να αντικαταστήσει το γερασμένο του αυτοκίνητο. 
Ο μεγάλη κατανάλωση και ο παλαιός στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Όλα τα παραπάνω διήρκεσαν μέχρι το "σωτήριο" 1990 όπου οι φορολογικοί συντελεστές έπεσαν και παράλληλα τέθηκε σε ισχύ το μέτρο της απόσυρσης, οπότε μεγάλο μέρος του γερασμένου στόλου αποσύρθηκε και παράλληλα δόθηκε η δυνατότητα αγοράς αυτοκινήτων με τους κατάλληλου κυβισμού κινητήρες με αντιρυπαντική τεχνολογία.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...