Αέρας ή άζωτο στα ελαστικά του αυτοκινήτου και της μοτοσυκλέτας μας;

Ο αέρας αποτελείται κατά 78% από Άζωτο, σχεδόν 21% από οξυγόνο και το υπόλοιπο είναι υδρατμοί, CO2 και λοιπά ευγενή αέρια. Γιατι ομως στα αγωνιστκα αυτοκινητα βαζουν καθαρο αζωτο στα λαστιχα; Τι κερδίζει ο οδηγός που γεμίζει με άζωτο τα ελαστικά του;


Ερευνώντας στο διαδίκτυο διαβάσαμε πολλές και αντικρουόμενες απόψεις στο θέμα της χρήσης αζώτου στο φούσκωμα των ελαστικών. Έτσι για να ξεκαθαρίσουμε το θέμα εδώ στο carblogger.gr, απευθύνθηκαμε σ έναν ειδικό του χώρου. Ο κ. Παναγιώτης Μπουρας που διατηρεί κατάστημα πώλησης ελαστικών Deal Tyre στη Θεσσαλονίκη και ως ειδικός προσφέρθηκε να μας δώσει τα φώτα του.

Το πρώτο και αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα του αζώτου σύμφωνα με τον κ. Μπούρα είναι ότι έχει μεγαλύτερα μόρια (κατά περίπου 35%) από εκείνα του οξυγόνου. Στην πράξη, αν και αυτό δεν φαίνεται να έχει κάποιο πλεονέκτημα, είναι ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Τα ελαστικά έχουν πόρους (πολύ μικρούς) μέσα από τους οποίους τα μόρια του αερίου στο εσωτερικό του φεύγουν. Ο ρυθμός με τον οποίο φεύγουν είναι φυσικά πολύ χαμηλός. Καθώς όμως τα μόρια του αζώτου είναι μεγαλύτερα, φεύγουν με σημαντικά μικρότερο ρυθμό από εκείνα του οξυγόνου, διατηρώντας με τον τρόπο αυτό σταθερότερη την πίεση του ελαστικού στο πέρασμα του χρόνου. Επιπροσθέτως, και αυτό είναι κάτι που έχει αποδειχθεί στους αγώνες, τα ελαστικά που είναι γεμάτα με άζωτο παρουσιάζουν μικρότερες διακυμάνσεις στην πίεσή τους κατά τη διάρκεια του.


Το πρόβλημα που υπάρχει όταν γεμίζουμε τα ελαστικά μας με αέρα είναι η υγρασία. Το νερό που υπάρχει στον αέρα με τη μορφή υδρατμών, δημιουργεί μεταβολές στην πίεση του ελαστικού ανάλογα με τη θερμοκρασία. Σε πολλές περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί να υγροποιείται μέσα στο ελαστικό οπότε να έχουμε νερό μέσα στο ελαστικό μας. Αυτό, προφανώς εγκυμονεί κίνδυνο διάβρωσης της ζάντας μας, είτε είναι αλουμινένια, είτε είναι χαλύβδινη.  Η υγρασία επίσης έχει ένα άλλο κακό: Επιταχύνει την διάβρωση του ελαστικού οπότε χρειαζόμαστε συχνότερα αλλάγή ελαστικών

Συνοψίζοντας, με τη χρήση των ειδικών μηχανημάτων για την πλήρωση του ελαστικού με άζωτο

  • Σταθερή πίεση στα ελαστικά για μεγαλύτερα διαστήματα: Το Άζωτο διαχέεται μέσα από τους πόρους του ελαστικού 35% πιο αργά απ’ότι ο αέρας. Ελαστικά με χαμηλή πίεση καταστρέφουν ταχύτερα το πέλμα και τη γόμα οπότε η σταθερή πίεση βοηθά στη μακροζωία του πέλματος.
  • Τα ελαστικά δεν ζεσταίνονται τόσο έυκολα σε σύγκριση με την πλήρωση τους με αέρα. Το Άζωτο είναι ένα στεγνό αέριο που διαχέει τη θερμότητα ταχύτατα. Αυτό εξασφαλίζει επίσης μεγαλύτερη διάρκεια ζωής για το πέλμα, τη γόμα και το σκελετό
  • Το Άζωτο είναι αδρανές αέριο οπότε δεν ελληλεπιδρά χημικά με τα συστατικά του ελαστικού. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μειώνεται ορυθμός γήρανσης του ελαστικού. Αυτό οφείλεται και στην απουσία της υγρασίας εντός του ελαστικού.
  • Καλύτερη οικονομία καυσίμου λόγω της σταθερότερης πίεσης υπάρχει κέρδος στην κατανάλωση καυσίμου. Η μή σωστή πίεση στα ελαστικά είναι αποδεδειγμένο ότι έχει αρνητική επίδραση στην κατανάλωση του οχήματός μας.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...