Η εξέλιξη των διαστάσεων των αυτοκινήτων στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια

Αναρωτηθήκατε ποτέ πως έχουν εξελιχθεί οι διαστάσεις των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια; Από ποιές διαστάσεις ξεκίνησε η κάθε κατηγορία αυτοκινήτων που οδηγούμε σήμερα; Πώς φτάσανε τα σημερινά σουπερμίνι να είναι μεγαλύτερα από τα μικρομεσαία του '80; Αυτά και πολλά άλλα εξερευνούμε στο άρθρο αυτό. 

Οι κατηγορίες των αυτοκινήτων στην Ευρώπη με βάση τις διαστάσεις τους δεν είναι προσδιορισμένες με απόλυτα μεγέθη, ορίζονται όμως σχετικά με το μέγεθος των αυτοκινήτων τους.

Είναι φυσιολογικό για ένα μοντέλο να αυξάνεται το μέγεθός του με την πάροδο ετών, καθώς η τεχνολογία προχωράει και περισσότερα συστήματα πρέπει να συμπεριληφθούν σε αυτό. Ωστόσο, ιδιαίτερα στην Ευρώπη μετά από την έρευνά μας στο carblogger.gr από το 1990 τα μεγέθη των αυτοκίνητων αυξάνονται με απίστευτους ρυθμούς με περίπου 10-20 εκατοστά σε κάθε αλλαγή μοντέλου, το οποίο είναι υπερβολικό, με βάση την εξέλιξη της τεχνολογίας!

Τα μοντέλα από ορισμένες μάρκες δεν ακολουθούν τις διαστάσεις των υπόλοιπων της εκάστοτε κατηγορίας, αλλά έχουν ενδιάμεσες διαστάσεις μεταξύ δυο κατηγοριών. Τα αυτοκίνητα με ενδιάμεσα μεγέθη, προκαλούν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση στο μέγεθος της εκάστοτε κατηγορίας.

Φαίνεται ότι όλες οι ευρωπαϊκές εταιρείες μέχρι πρόσφατα επιθυμούσαν να δημιουργήσουν ένα μοντέλο μεγαλύτερο από των ανταγωνιστών της ίδιας κατηγορίας. Αυτό οδήγησε σε αύξηση δύο εκατοστών / έτος κατά μέσο όρο στο μήκος του αυτοκινήτου σε κάθε κατηγορία! Εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα αποτελεί η τελευταία γενιά των μοντέλων που παρουσιάστηκαν σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες όπου δεν ακολουθείται η στρατηγική της αύξησης των διαστάσεων.

Διλάγραμμα 1. Μεταβολή του μήκους ανά κατηγορία αυτοκινήτων μετα΄ξυ των ετών 1980-2012

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80 o ρυθμός αύξησης στις διαστάσεις ήταν πολύ αργός σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων με ελάχιστες εξαιρέσεις όπως αυτή του VW Golf.

Εικόνα 1. Σκίτσο όπου φαίνεται ξεκάθαρα η μεταβολή στο μέγεθος μεταξύ της πρώτης (καφέ) και της δεύτερης γενιάς (κόκκινο) του Volkswagen Golf

Την δεκαετία του '90 όμως, παρατηρούμε μια σεβαστή μεταβολή προς τα πάνω σε όλες τις κατηγορίες πλην των μικρών αυτοκινήτων πόλης και των πολυτελών. Πολλά μοντέλα της πολυτελούς κατηγορίας καταργήθηκαν (όπως Opel Omega, Ford Scorpio κλπ.) και αντικαταστάθηκαν με μοντέλα που έπαιζαν από άποψη μεγέθους μεταξύ των μεσαίων και των πολυτελών.
Η ανάπτυξη επίσης προς τα άνωθεν της κατηγορίας των σούπερμίνι, επέτρεψε την έκρηξη μιας σειράς νέων αυτοκινήτων στη μικρή κατηγορία καθώς υπήρξε ένα κενό. Τα Renault Twingo (1993), Ford Ka (1996), Seat Arosa (1996), Volkswagen Lupo (1997) είναι αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της ανάπτυξης αυτής.

Την δεκαετία του '00 η αύξηση των διαστάσεων στα νέα μοντέλα σε όλες της κατηγορίες είναι εμφανέστατη. Πρωταθλητής εδώ ανακηρύσσεται το Ford Mondeo της δεύτερης γενιάς (2000) που ήταν 17.5 ολόκληρα εκατοστά μεγαλύτερο από αυτό της πρώτης γενιάς (1993).

Εικόνα 2. Σκίτσο όπου φαίνεται ξεκάθαρα η μεταβολή στο μέγεθος μεταξύ της πρώτης (μπλέ) και της δεύτερης γενιάς (μαύρο) του Ford Mondeo

Από το 2010 και μετά βλέπουμε μια συγκράτηση των κατασκευαστών ως προς την αύξηση των διαστάσεων στα νεώτερα μοντέλα τους, κάτι που οφείλεται στην παράλληλη συγκράτηση του βάρους τους στα επίπεδα των προηγούμενων γενιών λόγω της προσπάθειας συγκράτησης των εκπομπών ρύπων των μοντέλων τους.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!

Πηγές:
www.teoalida.com
Wikipedia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...