Γιατί δίνουμε διαφορετικό γένος στις μάρκες αυτοκινήτων;

Έχετε συνειδητοποιήσει ότι όταν αναφερεται κανείς σε μάρκες αυτοκινήτων και στα μοντέλα τους χρησιμοποιεί διαφορετικά γένη για κάποιες μάρκες; Γιατί λέμε "ένα SEAT" και γιατί λέμε "μια  BMW"; Στο άρθρο συτό θα ασχοληθούμε με το γένος της κάθε μάρκας αυτοκινήτου καθώς και τον λόγο που χρησιμοποιούμε διαφορετικά γένη.

Όταν αναφερόμαστε σε μάρκες και αντίστοιχα μοντέλα αυτοκινήτων, χρησιμοποιούμε κάποιο γένος - συνήθως θηλυκό ή ουδέτερο- χωρίς όμως να γνωρίζουμε γιατί το κάνουμε αυτό. Έτσι, λέμε "κοίτα μια Porsche", "το Smart χωράει παντού" , "πέρασε μια Mercedes πριν λίγο" κλπ. κλπ. Φαίνεται όμως όπως παρατηρήσαμε εδώ στο carblogger.gr, ότι κάθε άλλο παρά τυχαία είναι η επιλογή του άρθρου που συνοδεύει κάθε μάρκα ή μοντέλα αντίστοιχης μάρκας αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον γλωσσολόγο Αθανάσιο Κατσώχη, παρατηρείται μια διχοτόμηση σε ουδέτερο και σε θηλυκό γένος, που μάλλον δείχνει να μην είναι αυθαίρετη, αλλά περισσότερο να παρακολουθεί τις αντιλήψεις των ομιλητών περί ιδιοτήτων ενός οχήματος όπως είναι το μέγεθος, το πολυτελές του ή το κύρος της αντίστοιχης μάρκας.
Επίσης σύμφωνα με τον ίδιο γλωσσολόγο υπάρχουν οχήματα μάρκας κύρους αλλά όχι ανώτατου κύρους που κατονομάζονται ΚΑΙ / ή κυρίως συνοδεία θηλυκού άρθρου, π.χ. ‘οδηγεί μια LANCIA LYBRA’ ή ‘μια ALFA ROMEO 156’.
Επίσης αν ένα αυτοκίνητο είναι (πολύ) μικρό ή κάθε άλλο παρά πολυτελές, προτάσσεται της μάρκας το ουδέτερο: γι αυτό και αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την πρόταξη του θηλυκού άρθρου να πρόκειται για αυτοκίνητο μεγάλων διαστάσεων.
Τα παραπάνω βλέπουμε ότι ισχύουν γενικά θα λέγαμε ωστόσο ότι υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις στους παραπάνω κανόνες: Οι μάρκες Audi,  Volvo και Saab, παρόλο που είναι μάρκες κύρους, αναφερόμαστε σε αυτές χρησιμοποιώντας ουδέτερο γένος.
Επίσης, υπάρχουν μάρκες που άλλα μοντέλα τους κατανομάζονται με θηλυκό γένος και άλλα με ουδέτερο, όπως παρατηρήσαμε στο carblogger.gr: Μια Toyota Corolla, ένα Toyota Yaris
Υπάρχουν πάλι μάρκες που έχουν χάσει το κύρος τους με την πάροδο του χρόνου. Έτσι μιλούσαμε για την Citroen DS, GS, XM, CX, και τώρα πλέον μιλάμε για ένα C3, C4, C5 κλπ.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό σπάνιο μεν, υπαρκτό δε που παρατηρήσαμε, είναι η χρήση αρσενικού γένους για κάποια συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων που έχουν γράψει τη δικιά τους ιστορία με την "αρρενοπότητας" τους! Έτσι, μπορεί να ακούσει κανείς για έναν ΄Ραλο" (Peugeot 106 Rallye) ή έναν "Σαξουρα" (Citroen Saxo VTS)
Παρακάτω, θα επιχειρήσουμε μια ταξινόμηση κάθε μάρκας αυτοκινήτου ανάλογα με το γένος της για τις γνωστότερες μάρκες της αγοράς.

Audi
Chevrolet
Chrysler
Dacia
Daewoo
Daihatsu
Dodge
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Infiniti
Isuzu
Jeep
Kia
Lada
Land Rover
Lexus
Mazda
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Saab
Seat
Skoda
Smart
Subaru
Suzuki
Tesla
Volvo
VW
Alfa Romeo
Aston Martin
Bentley
BMW
Bugatti
Buick
Cadillac
Ferrari
Jaguar
Lamborghini
Lancia
Lincoln
Lotus
Maserati
Maybach
McLaren
Mercedes
Pontiac
Porsche
Rolls-Royce


Citroën
Toyota

Είναι πολύ ενδιαφέρον τελικά με ποιο γένος χαρακτηρίζουμε κάθε μάρκα αυτοκινήτου και τα μοντέλα της!

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...