20 Οκτ 2012

Συστήματα Start & Stop: Συμφέρουν τελικά;

Τελευταία, όλο και περισσότερο ακούμε για τα συστήματα Start & Stop που εξοπλίζονται -προαιρετικά προς το παρόν- τα σύγχρονα αυτοκίνητα, το οποίο μπορεί σύμφωνα με τους κατασκευαστές να μειώσει την κατανάλωση μέχρι και 5% και αντίστοιχα τις εκπομπές ρύπων. Τι είναι ακριβώς τα συστήματα αυτά; Πως επιτυγχάνεται η μείωση στην κατανάλωση καυσίμου; συμφέρει να αγοράσουμε το αυτοκίνητο μας με ένα τέτοιο σύστημα;



Η λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος έχει ως εξής; όταν ο οδηγός σταματάει το αυτοκίνητο σε έναν κόκκινο σηματοδότη ή σε μποτιλιάρισμα το σύστημα  απενεργοποιεί τον κινητήρα, και τον ενεργοποιεί αυτόματα και πάλι μετά την απελευθέρωση του συμπλέκτη και την επιλογή ταχύτητας από τον οδηγό, καθώς ξεκινάει ξανά το αυτοκίνητο. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομείται το καύσιμο το οποίο θα κατανάλωνε το αυτοκίνητο για τη λειτουργία του κινητήρα όσο αυτό ήταν ακινητοποιημένο. 
Σύμφωνα με το puregreencars.com , το σύστημα  Start & Stop εξοικονομεί στην κατανάλωση καυσίμου στις τυποποιημένες μετρήσεις του New European Driving Cycle (NEDC) καθώς και στιε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) εώς και 5%.

Όλα τα παραπάνω θα τα διαβάσουμε σε πράσινα βαμμένα διαφημιστικά φυλλάδια που επιθυμούν να τονίσουν τον οικολογικό προφίλ κάποιων μοντέλων. Τι γίνεται όμως στην πραγματικότητα; Είναι όλα τόσο θετικά ή υπάρχουν και ψιλά γράμματα που δεν τα 'χει δώσει κανείς ποτέ σημασία;
Ας ρίξουμε μια προσεκτική ματιά στην εικόνα που συνοδεύει το άρθρο. Εκεί φαίνεται ότι ένα αυτοκίνητα με σύστημα Start & Stop, εξοπλίζεται σε σχέση με ένα χωρίς αυτό  με ένα σωρό επιμέρους συστήματα και αισθητήρες όπως
  • Αισθητήρας τάσης μπαταρίας
  • Αισθητήρας ανίχνευσης της σχέσης κιβωτίου στο "νεκρό"
  • Αισθητήρας ανίχνευσης ταχύτητας του τροχού
  • Αισθητήρας στροφάλου
και κάποιους άλλους που δεν αναφέρονται στην εικόνα όπως αισθητήρας πίεσης λαδιού, αισθητήρας πίεσης πεντάλ φρένου, αισθητήρας θερμοκρασίας μπαταρίας κλπ.
Συνέπεια ύπαρξης των αισθητήρων και των υποσυστημάτων αυτών είναι
  • να ανεβάζουν το κόστος κατασκευής του αυτοκινήτου. 
  • να απαιτούν επιπλέον συντήρηση πέραν της τυποποιημένης
  • να μειώνουν την αξιοπιστία του αυτοκινήτου.
Ας μείνουμε λίγο παραπάνω το τελευταίο σημείο. Σύμφωνα με την τελευταία στατιστική αξιοπιστίας της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτου ADAC, η κύρια αιτία των βλαβών είναι το ηλεκτρικό σύστημα, λόγω αδυναμίας της μπαταρίας, της μίζας ή του εναλλάκτη. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών συστημάτων στα αυτοκίνητα των τελευταίων ετών, αλλά και στα σύγχρονα start-stop συστήματα. Με την ενεργοποίηση και απενεργοποίηση του κινητήρα στα συστήματα start-stop, η μπαταρία επιφορτίζεται με πρόσθετο έργο.
Εκτός από τα παραπάνω, θα πρέπει να λάβουμε υπ' όψη και το γεγονός ότι λόγω της λειτουργίας του εν λόγω συστήματος, φθείρεται περισσότερο ο εναλλάκτης (δυναμό) και η μπαταρία και απιτείται η συχνότερη αντικατάσταση τους. Τα έξοδα αντικατάστασης των δυο αυτών στοιχείων είναι πολύ μεγαλύτερα από των αντίστοιχων ενός αυτοκινήτου χωρίς start & stop διότι ο εναλλάκτης είναι ενισχυμένος ειδικού τύπου και η μπαταρία είναι "βαθέως κύκλου" 
Επιπρόσθετα, πραγματικό ώφελος θα δει ο οδηγός μόνο όταν οδηγεί σε συνθήκες μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου, εκεί που ο κινητήρας στα συμβατικά αυτοκίνητα μένει αναμμένος για αρκετό χρονικό διάστημα. Στις περισσότερε περιπτώσεις η διαφορά στην κατανάλωση είναι αμελητέα. Αυτό δείχνει και η σύγκριση της πραγματικής κατανάλωσης μεταξύ ενός μοντέλου με start & stop λαο του ίδιου χωρίς αυτο. Επιλέγοντας το Kia Cee'd 1,4 ISG στην έκδοση του με το σύστημα καταναλώνει 7,59l/100 km ενώ το ίδιο μοντέλο χωρίς αυτό καταναλώνει 7,5l/100km. Οι πραγματικές τιμές κατανάλωσης λήφθηκαν από τη σελίδα www.spritmonitor.de

Ένα πλεονέκτημα που θα αναγνωρίζαμε στο σύστημα start & stop, είναι ότι κάποια αυτοκίνητα εμφανίζουν σε σύγκριση με τα συμβατικά χαμηλότερες εκπομπές ρύπων γεγονός που τα συνεπάγεται χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας. 

Με βάση τα παραπάνω η γνώμη μας είναι ότι το σύστημα start & stop, δεν μας ωφελεί απαραίτητα. Αντίθετα μπορεί να αποδειχθεί "πονοκέφαλος" για μας αλλά και για τους μηχανικούς μας!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...