Διακεκριμένοι Έλληνες σχεδιαστές αυτοκινήτων - Μέρος 1ο

Παρόλο που στην Ελλάδα κάθε προσπάθεια δημιουργίας και παραγωγής αυτοκινήτων έχει στραγγαλιστεί από το κράτος, υπήρξαν και υπάρχουν Έλληνες -οι άλλοι Έλληνες- που δημιούργησαν και ακόμη δημιουργούν στο χώρο του αυτοκινήτου εντός και εκτός συνόρων. Έτσι, στη σείρά των άρθρων που θα ακολουθήσει, θα σας παρουσιάσουμε τους Έλληνες που σχεδίασαν αυτοκίνητα και έχουν διακριθεί διεθνώς στον τομέα αυτόν και τα έργα τους


Τι κοινό έχει λοιπόν ένα ταπεινό Toyota Yaris, ένα υπορπολυτελές  Facel Vega, ένα roadster Fiat Barchetta, ένα σπορ Matra Murena, ένα μονοθέσιο formula 1 της Ferrari και ένα λιλιπούτειο Mini; Όλα έχουν σχεδιαστεί από ελληνικά χέρια!

Μέρος 1ο: Jean Daninos


O ελληνογάλλος Jean Daninos (1906-2001), ήταν μια από τις ηγετικές προσωπικότητες της γαλλικής βιομηχανίας αυτοκινήτων για περισσότερο από 60 χρόνια.
Αν και περισσότερο γνωστός ως ο ιδρυτής της μάρκας κατασκευής υπερπολυτελών αυτοκινήτων Facel-Vega, είχε μια ποικίλη καριέρα ως μηχανικός, σχεδιαστής, εφευρέτης, βιομήχανος και επιχειρηματίας. Ως σχεδιαστής-επιχειρηματίας, δημιούργησε ακριβά αυτοκίνητα κύρους, και έχει σχεδιάσει ή έχει συμβάλλει στη δημιουργία τους 23 πρωτότυπα. Η φήμη του στη Γαλλία έχει ξεπεραστεί μόνο από ονόματα όπως ο Etore Bugatti και ο Louis Delage.
Όπως και οι περισσότεροι στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία μηχανικοί της γενιάς του, φοίτησε στο Arts et Metiers πριν από την έναρξη της απασχόλησης του το 1928 στην Automobiles Citroen.
Στις αρχές της δεκαετίας του '30 συνεργάστηκε με μια ομάδα Αμερικανών μηχανικών που ήρθε στο Παρίσι για τη δημιουργία του προσθιοκίνητου μοντέλου της Citroen Traction Avant. Το 1934 διορίστηκε επικεφαλής της Διεύθυνσης Ειδικών Αυτοκίνητων της Citroen και υπεύθυνος για το σχεδιασμό όλων των Citroen περιορισμένης παραγωγής. Κατά τη διάρκεια της θητείας του αυτής σχεδίασε το εξακύλινδρο Grande Luxe Cabriolet και τις Roadster και Coupe εκδόσεις της Traction Avant.
Μετά από την εξαγορά της Citroen από την Michelin, o Daninos ίδρυσε την εταιρία Facel. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας η εταιρεία είχε επεκταθεί σε ένα μεγάλο βιομηχανικό όμιλο,με αντικείμενο την παραγωγή αμαξωμάτων για κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων τις Panhard, Simca και Ford. Η Facel συμμετείχε επίσης στην οικοδόμηση ενός 4x4 Delahaye στρατιωτικό τζιπ για το γαλλικό στρατό. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σχεδιάσε και κατασκευάσε μια σειρά από αυτοκίνητα στο σασί Mk VI  της Bentley προς πώληση στη Γαλλία από την Rolls Royce. Για δική του χρήση, δημιούργησε ένα ειδικό αυτοκίνητο πάνω σε ένα  σασί της Bentley, γνωστό ως Facel-Bentley Cresta ΙΙ το οποίο ήταν ένα δίπορτο διθέσιο κουπέ με αμάξωμα  εξολοκλήρου από αλουμίνιο.
Το πρώτο αμιγώς μοντέλο της Facel ήταν το FVS που εμφανίστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1954.


To 1956 ακολούθησε η τετράθυρη έκδοση του μοντέλου με το όνομα Excelence με τις πόρτες να ανοίγουν από την ίδια μεριά (suicide doors) χωρίς να διαθέτει κεντρική κολώνα.


To 1962 παρουσιάστηκε το Facel II που φορούσε μια έκδοση του κινητήρα της Chrysler που έφτανε τους 390 ίππους. Το αυτοκίνητο είχε τελική ταχύτητα 240 km/h και επιτάχυνση 0-100 σε 8,3 sec τιμές εντυπωσιακές για την εποχή. Το αυτοκίνητο προσέλκυσε πολλές διασημότητες από τις show-business, αλλά και ξένους  υπουργούς και διπλωμάτες, καθώς και ανώτατα στελέχη των μεγάλων εταιρειών.
Η επιτυχία της Facel-Vega ενθάρρυνε τον Daninos να επεκτείνει την γκάμα των μοντέλων της. Το 1958 ανακοίνωσε την επικείμενη άφιξη του συμπαγούς Facellia, ενός κουπέ με κινητήρα  1647 cc, που συνδύαζε το βρετανικό στιλ ιταλικό κράτημα και καλή εμφάνιση για τη μαζική αγορά.


Εμφανίστηκε στο Σαλόνι του Παρισιού του 1959. Ήταν μια στιγμιαία επιτυχία καθώς το Facellia γεμίσε ένα κενό στην εγχώρια αγορά και οι παραγγελίες έφτασαν τις 5.000 μονάδες μόνο στο Σαλόνι του Παρισιού το 1959. Αλλά τα πράγματα σύντομα άρχισαν να πηγαίνουν στραβά.
Οι κινητήρες του Facellia αντιμετώπιζαν προβλήματα αξιοπιστίας με αποτέλεσμα να κλονισθεί η εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού στη μάρκα Facel. Ένα άλλο γεγονός που έπληξε το κύρος της φίρμας συναίβει όταν ένα Facel-Vega τον Ιανουάριο του 1960 που μετέφερε τον βραβευμένο με Νόμπελ συγγραφέα Albert Camus και τον εκδότη του Marcel Gallimard έφυγε από το δρόμο με μεγάλη ταχύτητα και προσέκρουσε σε ένα δέντρο, σκοτώνοντας τους δύο άνδρες. Η αρνητική δημοσιότητα που ακολούθησε έκανε τις παραγγελιές της Facel να τερματιστούν μέσα σε μια νύχτα.
Η πτώση της Facel συνεχίστηκε μετά το γεγονός αυτό και το 1965 έκλεισε οριστικά. Ο Daninos συνέχισε να εργάζεται ως σύμβουλος τεχνολογίας σε κατασκευαστές αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο. Το πιο πρόσφατο σχέδιό του ήταν ένα 4x4 cross-country όχημα  το οποίο παράγεται μέχρι και σήμερα από την UMM, μια πορτογαλική εταιρεία.

Η συνέχεια στο 2ο Μέρος εδώ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...