Πολύς ντόρος γίνεται στις μέρες μας γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κυβερνήσεις στην ΕΕ πριμοδοτούν την αγορά τους ενώ κάθε κατασκευαστής πλέον πλουτίζει την γκάμα του με ένα ή περισσότερα μοντέλα. Αξίζει όμως πράγματι η επένδυση στην αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα σήμερα;
Στο άρθρο μας αυτό στο carblogger.gr επιχειρούμε να κάνουμε μια έρευνα σε βάθος γύρω από το θέμα του αν αξίζει η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σήμερα. Βλέπουμε πολύπλευρα το θέμα, όχι μόνο από τη σκοπιά της οικονομίας στη μετακίνηση αλλά και από πολλές άλλες όψεις.
Η άποψή μας είναι ότι παρόλο που η ηλεκτροκίνηση έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια, δεν έχει φτάσει σε ένα τέτοιο επίπεδο ώστε να παίξει στα ίσια με τις υπόλοιπες λύσεις που διατίθενται όσον αφορά τα καύσιμα σήμερα. Ας δούμε τους λόγους που έχουμε την τοποθέτηση αυτή.
1. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβότερα από τα υπόλοιπα
Ας πάρουμε την τιμή για ένα συμβατικό βενζινοκίνητο αυτοκίνητο και την αντίστοιχη του στην ηλεκτρική του εκδοχή όπως το Volkwagen Up. Η πιο καλά εξοπλισμένη βενζινοκίνητη πεντάθυρη έκδοσή του (move up!) αρχίζει από 11380 ευρώ, ενώ η ηλεκτρική αρχίζει από 23300, περίπου διπλάσια τιμή δηλαδή! Αντίστοιχες είναι και οι διαφορές στα υπόλοιπα μοντέλα μεταξύ των βενζινοκίνητων και ηλεκτρικών εκδοχών από άλλους κατασκευαστές.
2. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χάνουν την αξία τους πολύ γρηγορότερα από τα υπόλοιπα
Η μείωση της αξίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι περίπου διπλάσια σε σχέση με αυτή των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύσαμε σε προηγούμενο μας άρθρο. Αυτό συμβαίνει διότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα, αλλά πολύ περισσότερο πριν τρία χρόνια, βρίσκονται σε ένα μεταβατικό στάδιο. Πιο συγκεκριμένα, ενώ υπάρχουν προτάσεις στην αγορά και κινούνται οι πωλήσεις τους, οι επόμενες γενιές των ίδιων αυτοκινήτων είναι φοβερά εξελιγμένες σε σχέση με την προηγούμενη, οπότε η αξία της παλαιότερης πέφτει κατακόρυφα.
3. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ρυπαίνουν και αυτά το περιβάλλον
Αν τα παραπάνω δεν είναι αρκετά για κάποιον που ενδιαφέρεται για την οικολογία και το βασικό επιχείρημα του είναι ότι μετακινείται χωρίς να ρυπαίνει, έχουμε κι εδώ τις ενστάσεις μας. Σύμφωνα με προηγούμενο μας άρθρο στο carblogger.gr, μια νέα γερμανική μελέτη αναδεικνύει πώς τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 στην Ευρώπη κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς χρησιμοποιείται στην εξόρυξη και επεξεργασία λιθίου, κοβαλτίου και μαγγανίου, τα οποία αποτελούν κρίσιμες πρώτες ύλες για την παραγωγή ηλεκτρικών μπαταριών αυτοκινήτων σημαντική ποσότητα ενέργειας που μεταφράζεται σε σημαντικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα αντίστοιχα.
4. Οι συσσωρευτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν 2,3 % της χωρητικότητάς τους ετησίως.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Geotab που παρουσιάσαμε σε προηγούμενό μας άρθρο, oι συσσωρευτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν 2,3 % κατά μέσο όρο της χωρητικότητάς τους ετησίως. Αυτό εξαρτάται πολύ από το κύκλωμα ψύξης της μπαταρίας. Όσες μπαταρίες διαθέτουν κάποιο κύκλωμα υδρόψυξης, τείνουν να απομειώνουν λιγότερο τη χωρητικότητά τους. Για παράδειγμα, ένα Tesla Model S που χρησιμοποιεί ψυκτικό υγρό για το συσσωρευτή, φαίνεται να χάνει το 2.3% της απόδοσής του κάθε χρόνο. Αντιθέτως, ένα Nissan Leaf με αερόψυκτο συσσωρευτή, χάνει 4,2% ετησίως!
Σύμφωνα με τα παραπάνω, όποιος έχει αγοράσει ένα Nissan Leaf θα διαπιστώσει ότι μετά από 5 χρόνια χρήσης, η αυτονομία του αυτοκινήτου του θα έχει μειωθεί κατά 21%, ενώ ο ιδιοκτήτης ενός Tesla Model S θα δει μείωση αυτονομίας κατά 11,5%
5. Η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμη
Αυτονομία και χρόνος φόρτισης, τα δύο σημεία που «πονάνε» περισσότερο τα ηλεκτρικά. Ωστόσο οι δυο παράμετροι αυτοί βελτιώνονται θεαματικά χρόνο με το χρόνο και η εξέλιξη είναι τεράστια. Αυτό θα συνεχίσει να υφίσταται για κάποια χρόνια ακόμη μέχρι και να σταθεροποιηθεί κάπως η κατάστασή τους και η τεχνολογία τους να φτάσει σε σημείο μεγαλύτερης χρηστικότητας, να μη περιορίζεται δηλαδή σε αστικές μετακινήσεις με μικρές αυτονομίες και πολύ μεγάλο χρόνο φόρτισης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω κρίνουμε στο carblogger.gr ότι η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι αρκετά ώριμη ακόμη ώστε να μας παρέχει προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που να παρέχουν ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης όσον αφορά το χρόνο ανεφοδιασμού και την αυτονομία τους. Γι' αυτό τον λόγο δεν προτείνουμε -προς το παρόν- την αγορά τους, εκτός αν δοθούν πολύ ισχυρά κίνητρα από την τωρινή κυβέρνηση, κάτι για το οποίο αμφιβάλλουμε.
3. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ρυπαίνουν και αυτά το περιβάλλον
Αν τα παραπάνω δεν είναι αρκετά για κάποιον που ενδιαφέρεται για την οικολογία και το βασικό επιχείρημα του είναι ότι μετακινείται χωρίς να ρυπαίνει, έχουμε κι εδώ τις ενστάσεις μας. Σύμφωνα με προηγούμενο μας άρθρο στο carblogger.gr, μια νέα γερμανική μελέτη αναδεικνύει πώς τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 στην Ευρώπη κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς χρησιμοποιείται στην εξόρυξη και επεξεργασία λιθίου, κοβαλτίου και μαγγανίου, τα οποία αποτελούν κρίσιμες πρώτες ύλες για την παραγωγή ηλεκτρικών μπαταριών αυτοκινήτων σημαντική ποσότητα ενέργειας που μεταφράζεται σε σημαντικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα αντίστοιχα.
4. Οι συσσωρευτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν 2,3 % της χωρητικότητάς τους ετησίως.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Geotab που παρουσιάσαμε σε προηγούμενό μας άρθρο, oι συσσωρευτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν 2,3 % κατά μέσο όρο της χωρητικότητάς τους ετησίως. Αυτό εξαρτάται πολύ από το κύκλωμα ψύξης της μπαταρίας. Όσες μπαταρίες διαθέτουν κάποιο κύκλωμα υδρόψυξης, τείνουν να απομειώνουν λιγότερο τη χωρητικότητά τους. Για παράδειγμα, ένα Tesla Model S που χρησιμοποιεί ψυκτικό υγρό για το συσσωρευτή, φαίνεται να χάνει το 2.3% της απόδοσής του κάθε χρόνο. Αντιθέτως, ένα Nissan Leaf με αερόψυκτο συσσωρευτή, χάνει 4,2% ετησίως!
Σύμφωνα με τα παραπάνω, όποιος έχει αγοράσει ένα Nissan Leaf θα διαπιστώσει ότι μετά από 5 χρόνια χρήσης, η αυτονομία του αυτοκινήτου του θα έχει μειωθεί κατά 21%, ενώ ο ιδιοκτήτης ενός Tesla Model S θα δει μείωση αυτονομίας κατά 11,5%
5. Η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχει σταθεροποιηθεί ακόμη
Αυτονομία και χρόνος φόρτισης, τα δύο σημεία που «πονάνε» περισσότερο τα ηλεκτρικά. Ωστόσο οι δυο παράμετροι αυτοί βελτιώνονται θεαματικά χρόνο με το χρόνο και η εξέλιξη είναι τεράστια. Αυτό θα συνεχίσει να υφίσταται για κάποια χρόνια ακόμη μέχρι και να σταθεροποιηθεί κάπως η κατάστασή τους και η τεχνολογία τους να φτάσει σε σημείο μεγαλύτερης χρηστικότητας, να μη περιορίζεται δηλαδή σε αστικές μετακινήσεις με μικρές αυτονομίες και πολύ μεγάλο χρόνο φόρτισης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω κρίνουμε στο carblogger.gr ότι η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι αρκετά ώριμη ακόμη ώστε να μας παρέχει προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που να παρέχουν ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης όσον αφορά το χρόνο ανεφοδιασμού και την αυτονομία τους. Γι' αυτό τον λόγο δεν προτείνουμε -προς το παρόν- την αγορά τους, εκτός αν δοθούν πολύ ισχυρά κίνητρα από την τωρινή κυβέρνηση, κάτι για το οποίο αμφιβάλλουμε.