Η δεκαετία του '80 ήταν καθοριστική για την αυτοκίνηση, περισσότερο ίσως από κάθε άλλη εποχή. Ένα από τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζει είναι και η παρουσίαση από τους κατασκευαστές ενός πλήθους από γρήγορα αυτοκίνητα στη μικρή κατηγορία τύπου GTI που αποτελούν σημεία αναφοράς ακόμη και σήμερα. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιάσουμε τα σημαντικότερα από αυτά.
To AX GTI ήταν ένα από τα αυτοκίνητα που προκάλεσαν αίσθηση στη δεκαετία του '80 καθώς τα είχε όλα: Κοτερή οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, οικονομία στο καύσιμο και προσιτή τιμή. Με κινητήρα 1,3 λίτρων και 95 ίππων και βάρος μόλις 715 κιλών πετύχαινε 0-100 μσε 9,5 δλ και τελική 186 χλμ / ώρα
Daihatsu Charade Gt-ti 1.0-101ps (1987-93)
Το να έχει σήμερα ένα αυτοκίνητο τρικύλινδρο κινητήρα 1000 κ.εκ με 12 βαλβίδες, turbo, ηλεκτρονικό ψεκασμό πολλαπλών σημείων, είναι κάτι που πλέον είναι σύνηθες. Το 1987 όμως ήταν κάτι εξαιρετικά σπάνιο και το συναντούσε κανείς μόνο σε πειραματικά μοντέλα. Ο κινητήρας του GTti είχε όλα αυτά τα χαρατκηριστικά και επιπλέον χαμηλό βάρος! Με 810 κιλά, το αυτοκίνητο πετύχαινε μια εντυπωσιακή αναλογία 8 κιλών ανά ίππο και επιδόσεις 0-100 σε 8,3 δλ και τελική 183 χλμ / ώρα.
Διαβάστε επίσης: Daihatsu Charade GTTi: Ο φονεας γιγαντων με 1000 κυβικά και..101 αλογα από το 1987!
Fiat Uno turbo i.e 1.3-101ps (1985-93)
Το Uno Turbo έκανε μια μεγάλη "καριέρα" στη χώρα μας καθώς αγαπήθηκε πολύ λόγω των πολύ καλών επιδόσεων του, των καλών χώρων του, της λογικής τιμής του και της καλής οδικής συμπεριφοράς του. Με κινητήρα 1,3 λίτρων και 101 ίππων πετύχαινε 0-100 σε 8,3 δλ και τελική 200 χλμ / ώρα.
Lancia Y10 Turbo 1.0-84ps (1985-89)
MG Metro Turbo 1.3-94ps (1983 - 90)
Το Υ10 Turbo ήταν ό,τι πιο μικρό σε GTI μπορούσε κανείς να βρει στην αγορά. Με μήκος 3,4 μέτρα, χωρούσε παντού και πήγαινε σαν τον άνεμο. Είχε κινητήρα 1,05 λίτρων με turbo, ισχύ 84 ίππων και επιδόσεις 0-100 σε 9,5 δλ και τελική 178 χλμ / ώρα
Το Metro ήταν το αντίπαλος δέος του γαλλοιταλικού λόμπι των GTI. Ακολούθησε την συνταγή του turbo και μαζί με το Y10 αποτελεί τα μικρότερα GTI της λίστας μας. Οι επιδόσεις του ήταν εντός του ανταγωνισμού καθώς πετύχαινε 0-100 σε 9,5 δλ και τελική 177 χλμ / ώρα
Nissan Micra Turbo 0.9-110ps (1988-90)
Opel Corsa A GSi 1.6-110ps (1987-93)
Το Nissan Mcra της δεκαετίας του '80 δεν ήταν μοντέλο ευρείας παραγωγής. αλλά ένα ομολογκασιόν μοντέλο για το πρωτάθλημα ενιαίου στην Ιαπωνία. Διέθετε κινητήρα 0,9 λίτρων με διπλό turbo και εξωπραγματική απόδοση για την εποχή εκείνη 110 ίππων. Οι επιδόσεις ήταν επίσης καταιγιστικές με 0-100 στα 7,7 δλ και τελική στα 180 χλμ / ωρα.
H Opel άργησε κάπως να μπει στο παιχνίδι των μικρών GTI. To 1987 παρουσίασε Corsa GSI με ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,6 λίτρων και 110 ίππων. Αν και υπολειπόταν σε οδική συμπεριφορά από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας, οι επιδόσεις ήταν καλές. 0-100 σε 9.5 δλ, τελική ταχύτητα 188 χλμ / ώρα.
Peugeot 205 GTI 1.6 & 1.9-105 & 120ps (1984-93)
Το 205 GTI είχε στεφθεί ο βασιλιάς των GTI όσον αφορά την οδική του συμπεριφορά καθώς είχε επίσης πολλές επιτυχίες και στους αγώνες ράλι. Ωστόσο οι επιδόσεις στην αρχική έκδοση οι επιδόσεις με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα των 1,6 λίτρων που τοποθετήθηκε αρχικά δεν ήταν από τις καλύτερες. 0-100 σε 9.1 δλ και τελική 195 χλμ. ώρα. Στη συνέχεια λόγω του έντονου ανταγωνισμού τοποθετήθηκε ο κινητήρας των 1,9 λίτρων και 130 ίππων δίνοντας αρκετά καλύτερες επιδόσεις. 0-100 σε 8,5 δλ και τελική 204 χλμ / ώρα
Renault 5 GT Turbo fl 1.4-120ps
Το αντίπαλο δέος του 205 GTI ήταν το R5 GT Turbo. Με επίσης πολύ καλή οδική συμπεριφορά και κινητήρα turbo 1,4 λίτρων και 120 ίππων είχε πολύ καλές επιδόσεις ακόμη και με σημερινά κριτήρια. 0-100 σε 8,6 δλ και τελική ταχύτητα 193 χλμ / ώρα
Suzuki Swift GTI 1.3-101ps (1988-98)
Toyota Starlet 16V Turbo 1.3-135ps (1986-89)
Στα τέλη της δεκαετίας του '80 η Suzuki παρουσίασε το πανέμορφο Swift. Για την γρήγορη εκδοχή του τοποθέτησε σ' αυτό έναν 16βάλβιδο ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,3 λίτρων και 101 ίππων δίνοντας φτερά στο ελαφρύ αμάξωμα του. Αν και οι επιδόσεις ήταν καλές, η οδική συμπεριφορά δεν έφτανε τα κορυφαία μοντέλα. 0-100 σε 9,3 δλ και τελική ταχύτητα 184 χλμ / ώρα.
Όπως και το Nissan Micra turbo, έετσι και το Starlet turbo ήταν περιορισμένης παραγωγής. Διέθετε κινητήρα 1,3 λίτρων με turbo και πολύ καλές επιδόσεις . 0-100 σε 8,0 δλ και τελική 200 χλμ / ώρα.
Volkswagen Polo MK2 G40 1.3-114ps (1987-94)
To 1987 η Volswagen ετοίμασε τη δική της απάντηση στα μικρά GTI. Τοποθέτησε στον κινητήρα των 1,3 λίτρων του Polo τον υπερτροφοδότη που ήταν δική της πατέντα, ανεβάζοντας την ιπποδύναμή του στους 114 ίππους. Αν και σε αυτή την περίπτωση η οδική συμπεριφορά δεν έφτανε τα καλύτερα της κατηγορίας, οι επιδόσεις ήταν αρκετά καλές. Τα 0-100 ερχόταν σε 8,1 δλ και η τελική έφτανε τα 195 χλμ / ώρα.