9 Νοε 2016

Συνέντευξη από τον Έλληνα σχεδιαστή αυτοκινήτων Αλέξανδρο Λιώκη!

Ένας από τους ανθρώπους που κατάφερε για πολλούς από μας το ακατόρθωτο στους δύσκολους καιρούς μας, παρόλο το νεαρό της ηλικίας του, είναι ο Αλέξανδρος Λιώκης. Ο Αλέξανδρος είναι πλέον ένας πολλά υποσχόμενος σχεδιαστής αυτοκινήτων των ημερών μας. Έγινε γνωστός από το καταπληκτικό concept car Alfa Romeo Gloria που σχεδίασε.





Παρόλη την επιτυχία του, είναι ένας πολύ προσιτός νέος που μπορεί να μιλάει ώρες ολόκληρες για το πάθος του, το αυτοκίνητο. Έτσι κι εμείς στο carblogger.gr απολαύσαμε μαζί του μια συζήτηση για το κοινό μας πάθος για μια ώρα περίπου.

Επιγραμματικά να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας ότι ο Αλέξανδρος ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ελλάδα στο Τμήμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Κοζάνη. Στη συνέχεια, έγινε δεκτός με υποτροφία στην Ιταλία και το Instituto Europeo di Design για μεταπτυχιακές σπουδές. Στο τέλος των σπουδών του και μετά από μια αυστηρή διαδικασία, επιλέχθηκε το 2013 από την Alfa Romeo ανάμεσα σε 20 άλλους φοιτητές για να υλοποιήσει σε πραγματική κλίμακα το σχέδιο του και να κάνει την πρακτική του στην μιλανέζικη φίρμα. Σήμερα εργάζεται εκεί ως σχεδιαστής αυτοκινήτων.




Εικ. 1. Σκίτσα της Alfa Romeo Gloria και το τελικό πρωτότυπο


Το πρώτο πράγμα που τον ρωτήσαμε είναι αν εργάζεται στη Maserati ακόμη.

Μετά την Alfa Romeo, εργάστηκα για ένα διάστημα στη Maserati. Στο διάστημα αυτό συμμετείχα στο σχεδιασμό του εκθεσιακού πρωτοτύπου Alfieri


Εικ. 2. H Maserati Alfieri, το εκθεσιακό πρωτότυπο όπου συμμετείχε στο σχεδιασμό του και ο Αλέξανδρος Λιώκης

Τώρα εργάζομαι ξανά στην Alfa Romeo. Δουλεύω σε διάφορα projects, ωστόσο δεν έχει οριστικοποιηθεί κάτι. Θα παρουσιαστεί σε λίγες μέρες το SUV από την Alfa Romeo στο σαλόνι του Los Angeles αλλά εγώ προσωπικά, δεν έχω κάνει σχεδόν τίποτα σ΄αυτό


Συζητήσαμε έπειτα για το ποια είναι τα αγαπημένα του αυτοκίνητα.

Έχω οδηγήσει αυτοκίνητα καινούργια, πολύ δυνατά και πολύ ακριβά - όπως η Alfa Romeo Giulia Quadrifolio Verde- που είναι τεχνολογικά θαύματα και έχουν ασύλληπτες δυνατότητες. Εμένα όμως μου αρέσει να συμμετέχω περισσότερο στο (οδηγικό) παιχνίδι, κάτι που δεν γίνεται με κανένα μοντέρνο αυτοκίνητο όσο γινόταν με ένα κλασσικό.

Όσον αφορά τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα, έχω έναν τεράστιο κατάλογο  από αυτοκίνητα. Βλέπω τα αυτοκίνητα από την πλευρά του βιομηχανικού σχεδιασμού, οπότε τα αυτοκίνητα που μου αρέσουν δεν είναι απαραίτητα γρήγορα ή σπορ και αγωνιστικά. 

Μου αρέσει οποιοδήποτε αυτοκίνητο έχει χαρακτήρα και λόγο ύπαρξης.


Εικ. 3. Citroen DS

Citroen DS για παράδειγμα μια ξεχωριστή κατηγορία από μόνη της. Είναι το αυτοκίνητο που συνδυάζει τεχνολογικά επιτεύγματα με απίστευτο σχεδιασμό. Όταν οδηγείς μια DS, είναι μια ξεχωριστή εμπειρία, δεν μοιάζει με τίποτε άλλο. Οπότε γι αυτό την βάζω στο Νούμερο 1 γιατί αυτή με αποτρέλλανε και αποφάσισα να ασχοληθώ με το σχεδιασμό αυτοκινήτων. Θαύμασα τόσο πολύ τη δουλειά που έχουν κάνει σε αυτό το αυτοκίνητο που είπα ότι θέλω κι εγώ να μπω στο χώρο του αυτοκινήτου και να σχεδιάζω."



Εικ. 4. Mazda MX-5 πρώτης γενιάς

"Όσον αφορά την ευχαρίστηση της οδήγησης, δεν υπάρχει κάτι πιο φθηνό και πιο προσιτό και φιλικό από το Mazda MX-5. Τα έχω οδηγήσει όλα εκτός από το τελευταίο. Είναι όλα υπέροχα, αλλά η πρώτη σειρά είναι το πιο ανόθευτο. Πας με σχετικά μικρή ταχύτητα και χρειάζεται να καταβάλλεις προσπάθεια για να κρατήσεις το αυτοκίνητο στο δρόμο. Μπορεί κάποιος να σου πει ότι "γλιστράει άρα δεν είναι καλό". Συμφωνώ, αλλά αν θέλεις να παίξεις με σχετικά λίγα χιλιόμετρα είναι ό,τι πρέπει. Φθηνό σε συντήρηση, φθηνό να το πάρεις και πολύ ωραίο style  αν και φανερά επηρεασμένο από άλλα κλασσικά αυτοκίνητα όπως η Lotus Elan και η Alfa Romeo Spider.."

Εικ. 5. Alfa Romeo Spider

"Είχα λοιπόν αυτή την εμπειρία με τη Alfa Romeo Spider η οποία είναι αυτοκίνητο πανέμορφο σχεδιαστικά τόσο από μέσα, όσο και από έξω. Δεν περίμενα ποτέ ότι είναι τόσο ωραίο να το οδηγείς. Περίμενα ότι είναι κυρίως να το βλέπεις. Και όμως με διέψευσε. Ήταν ένα δίλιτρο μοτεράκι διαμάντι το οποίο ροπάριζε από χαμηλά. Βρήκα μια καλύτερη version του MX-5, ουσιαστικά την original εκδοχή του. Πηγαίνοντας με μια ταχύτητα νορμάλ μπορείς να νιώθεις και να ευχαριστιέσαι τα πάντα. Το κιβώτιό του, το τιμόνι του, τα φρένα του. Ένιωθες τα πάντα στο τιμόνι σου, ένιωθες τα πάντα στο κιβώτιο, έπρεπε να αλλάζεις ταχύτητα στο κιβώτιο με έναν συγκεκριμένο τρόπο (διπλογκαζιά) για να μην τρίξει..Δηλαδή να συμμετέχεις ενεργά στο παιχνίδι. Οπότε ουσιαστικά η εμπειρία είναι όταν πας μια βόλτα την Κυριακή σου, η μυρωδιά των αναθυμιάσεων του λαδιού ή της βενζίνης, η διπλογκαζιά που βάζεις ταχύτητα και νιώθεις αυτή την ικανοποίηση ότι το κάνεις σωστά και δεν ακούγεται τσικ, ουσιαστικά κατακτάς το αντικείμενο.."


Ποιό είναι το αυτοκίνητο που οδηγείς καθημερινά;

Χρησιμοποιώ καθημερινά ένα Renault 5 950 κυβικών κσι 44 ίππων και ευχαριστιέμαι το γεγονός ότι πρέπει να προσαρμόσω το στυλ οδήγησής μου, ώστε όταν βλέπω π.χ ανηφοριά να πάρω όσο περισσότερη φόρα γίνεται για να περάσω την ανηφόρα ή ότι πρέπει να κρατάω το γκάζι στο πάτωμα που σημαίνει ότι πρέπει να στρίβω με αρκετά χιλιόμετρα σε ανηφορικό δρόμο, γιατί αλλιώς αν μπλέξω στην ανηφόρα τέλειωσα...οπότε συμμετέχω ενεργά στο παιχνίδι... οπότε κάθε μετακίνηση είναι μια εμπειρία..



Εικ. 6. Το αυτοκίνητο που οδηγεί καθημερινά ο Αλέξανδρος, ένα Renault 5 πρώτης γενιάς

Έτσι λοιπόν τα βλέπω τα πράγματα, έχω αρχίσει και είμαι πολύ αφαιρετικός..όσο λιγότερα πράγματα έχει τόσο καλύτερο είναι ..


Αυτό το εφαρμόζεις και στα σχέδιά σου;

Σίγουρα. Είμαι κι εκεί αφαιρετικός. Γενικά θεωρώ ότι η φόρμα ακολουθεί τη λειτουργία..Form follows function..Όταν δε χρειάζονται έξτρα γραμμές και έξτρα διακοσμητικά, δεν τα χρησιμοποιώ..


Πες μου και κάποια ακόμη αυτοκίνητα που έρχονται πρώτα στο μυαλό σου και σου αρέσουν για να ολοκληρώσουμε ένα Top 5!

Θα ήθελα πάρα πολύ να έχω ένα Volvo P 1800 ES. Μου αρέσει πάρα πολύ επίσης η BMW Z3 M Coupe

Γενικά μου αρέσει πάρα πολύ η ιδέα να έχεις ένα αυτοκίνητο σπορ που να έχει και κάποιας μορφής πρακτικότητα (shooting brakes). Μου αρέσουν επίσης αυτοκίνητα τα οποία είναι polarized δηλαδή αυτά που άλλοι τα μισούν και άλλοι τα λατρεύουν!
Άλλα αυτοκίνητα που με συγκινούν και θα ήθελα να έχω είναι

Από Alfa Romeo: 4C, 156 GTA , Giulietta SS, GT JUNIOR, 33 Stradale, Duetto spider, Disco Volante, TZ1
BMW: Z8,Z1, Z3 Mcoupe, Z4 coupe
Citroen: DS, SM
De Τomaso: Mangusta
DMC: De lorean
Fiat: Coupe 20v, x19
Ferrari: F40, Italia spider, F355 (Yellow)
Jaguar: xkr, E-Type, F-Type, XJ6 mk1, Eagle E-type Low drag GT
Lancia: Stratos, 037
Lamborghini: Miura, Countach
Maserati: 3200GT, A6 GCS
Mazda: mx5 mk1, mx5 2015
Peugeot: 106 GTI, 205 GTI, 205 Turbo 16, 406 coupe
Porsche: 911 1969 , 993 Turbo
Renault: Alpine A110-310, Clio Williams, Megane R26R, Avantime, Fuego, R5 Alpine Turbo
Saab: 96, 99 Turbo
Tatra: T87
Volvo: P1800 shooting brake
Ποιός είναι ο αγαπημένος σου σχεδιαστής;


Αγαπώ τη δουλειά από πολλούς σχεδιαστές. Θα ξεχωρίσω τους Flaminio Bertoni, Franco Scaglione και Robert Opron. Από τους νεώτερους θα ξεχώριζα τους Chris Bangle και Patrick le Quement


Ας αλλάξουμε τώρα θέμα. Σε έναν νέο άνθρωπο 17-18 χρονών τι συμβουλή θα έδινες;

Η συμβουλή που δίνω γενικά, ίσως ακούγεται κάπως κοινότυπη και πολυφορεμένη, είναι να ακολουθήσει το όνειρό του όποιο και να 'ναι αυτό. Προφανώς και δεν είναι εύκολο και προφανώς δεν σου εγγυάται κανείς ότι θα σου βγει σε καλό.

Στη δικιά μου περίπτωση γνωστός σχεδιαστής, με είχε αποθαρρύνει όταν του είχα στείλει τη δουλειά μου πριν σπουδάσω..

O χώρος βέβαια είναι πολύ δύσκολος, υπάρχει πολύς ανταγωνισμός, υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά που θέλουν να κάνουν αυτό το πράγμα
Από τον καινούργιο χρόνο θα ξεκινήσω σαν καθηγητής στο Ι.E.D, εκεί που σπούδαζα και θα έχω πολλή επαφή με νέο κόσμο.
Δεν είναι ακατόρθωτο..Απλά πρέπει να στερηθείς πάρα πολλά. Πρέπει να ζήσεις στο εξωτερικό, πρέπει να δουλέψεις πάρα πολύ και στην τελική όταν αρχίσεις να δουλεύεις και είσαι μέσα στο χώρο τα πράγματα απομυθοποιούνται. Δεν είναι τόσο ρομαντικά όπως φαίνονται απ' έξω..

Έτσι λοιπόν, ο Αλέξανδρος Λιώκης σαν ένας άλλος ήρωας του Paolo Coehlo στον γνωστό "Αλχημιστή", ακολούθησε τον προσωπικό του μύθο και..πράγματι, του βγήκε σε καλό.

Αντί επιλόγου, εμείς θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Αλέξανδρο για το χρόνο που μας αφιέρωσε. Τα λόγια του ας αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για όλους εμάς που ζούμε στη Ελλάδα της κρίσης. Ας μην μεμψιμοιρούμε  και ας σηκώσουμε τα μανίκια για να δουλέψουμε και να κάνουμε αληθινά τα όνειρά μας.

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε “Like” και "Share" στους Φίλους σας!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...